Země, Peklo, Nebe…je jedno, kde jste, byrokracie je stejná…

Zjisti víc

 

Bookishpixie: Jak zvolit perspektivu scénu při použití více pohledů (POV)?

Nová otázka na zodpovězení, takže se do toho rovnou pustíme.

„Když děláš osnovu a zápletku knihy, jak určuješ, která postava je nejlepší pro kterou scénu, pokud používáš více úhlů pohledu?“

Romány s více úhly pohledu jsou zrádné. Už na samém počátku jakékoli konstrukce zápletky – ať už u vás ten proces vypadá jakkoli – je, kolik postav opravdu potřebujete na sdělení příběhu. Jakmile na si na toto odpovíte, potřebujete probrat každou scénu a určit, z jakého pohledu ji chcete psát.

Někdy je to naprosto zřetelné, protože je tam například postava reálně jen jedna. Jenže očividně ne vždycky máte takové jasné podmínky a neměl by to být většinový případ. Protože, víte, vaše postavy mezi sebou obvykle nějak interagují.

Otázka celkového vlivu

Takže jak potom určit, z čího pohledu příběh vyprávět? Když se o tomhle rozhodujete, potřebujete si zodpovědět jednu otázku, je, která z postav bude scénou nejvíce emocionálně ovlivněna. Nebo která toho má v té scéně nejvíc v sázce.

Důvodem, proč je tohle tak důležité, je, že chcete z každé scény vytěžit maximu, žejo? Takže pokud máte postavu, která je děním emočně mnohem více ovlivněna, než nějaká další, tak nedává smysl volit postavu, která je ovlivněna méně. Protože pak to nebude mít takový dopad na čtenáře, kteří nebudou plně chápat důležitost té scény – protože ani postava nerozumí plné důležitosti takové scény. Nebo minimálně není tou scénou natolik ovlivněna.

Další věc, kterou je třeba mít na paměti, je, že nemusíte mít rovnoměrné rozdělení scén mezi všemi úhly pohledu. Pokud máte ovšem 95 % scén z pohledu jedné postavy a jen zbývajících 5 % odjinud, je na místě se zamyslet, jestli těch 5 % opravdu potřebujete. Pokud je ten poměr ale třeba 60 % a 40 % nebo něco takového, tak je to v pohodě, dokud je důvodem to, že scény jsou přiřazeny postavám s největším dopadem.

Otázka pendlování

Další věc, kterou autoři hodně řeší, je, jestli mají pendlovat mezi dvěma perspektivami a není to úplně nutné. Dá se to takhle provádět, pokud to netrvá příliš dlouho. Protože vaší prioritou je příběh a postava, která je scénou nejvíce ovlivněna, ji má vyprávět. To je postava, ve které má čtenář v tu chvíli žít.

Tohle je tedy hlavní strategie, kterou používám, pokud určuju, kdo má být vyprávěcí postavou konkrétní scény. Zatím mi to takhle funguje, tak doufám, že vám to bude fungovat taky.

Zdroj: Bookishpixie

Upozornění: Veškeré návody, tipy a rady ohledně psaní je na místě brát právě jako rady a tipy, nikoli neotřesitelnou pravdu vytesanou do kamene. Je možné je porušovat a mnoho úspěšných autorů to dělá. Prvním krokem k funkčnímu porušení pravidla je však jeho dobrá znalost aneb Naučte se pravidla, abyste věděli, jak je správně porušit;-)

Související články

Overly Sarcastic Production: Promluvme si o stupidních zápletkách…

Overly Sarcastic Production: Promluvme si o stupidních zápletkách…

Některé příběhové rysy mají příjemná, klidná a nesoudící jména. Ta sdělují jejich základní povahu zajímavým a také zábavným způsobem. A pak jsou tu kreténské zápletky. Takové, na které se vztahuje definice Robera Ebecka z roku 1990. „Jakýkoli bod zápletky, který by...

Pro Writing Aid: Spouštěcí události v románu a proč jsou důležité?

Pro Writing Aid: Spouštěcí události v románu a proč jsou důležité?

Co je to spouštěcí událost? Jde o událost na začátku jakéhokoli příběhu, která narušuje rovnováhu života vašeho hlavního hrdiny. Tím ho vrhá příběhu. Spouštěcí událost je tak prvním článkem v řetězu. Hrdina je skrze ni vyzván k akci, která pak určuje všechny další...

Líbí se ti článek? Lajkni / sleduj / sdílej, ať ti nic neuteče.

Jestli ti dokonce nějak pomohl v psaní nebo tě přivedl na nějaké další myšlenky, zvaž podporu webu.

0 komentáøù

Pøidat komentáø

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *