Co skrývá odlehlá osada kdesi v lesích Tamaralu?

Zjisti víc

 

Bookishpixie: 3 časté problémy hlavních hrdinů

Ahoj úžasná komunito, Jsem Ava Jae a jsou tu Bookishpixie.

Základní částí psaní knihy je vytvoření hrdiny, o kterém si čtenáři chtějí číst. Pokud se s vaším hrdinou čtenáři nějakým způsobem nespojí, pravděpodobně knihu odloží. Dneska rozeberu 3 časté problémy hrdinů, abyste se jim mohli vyhnout.

Vzdálené vyprávění

Vzdálené vyprávění se děje, pokud se čtenář nemůže emočně a mentálně spojit s vaším hrdinou. Tento nešvar způsobují dvě hlavní složky. První je filtrování. No, o psaní bez filtrace jsem toho napsala hodně, odkaz je dole, ale abych to shrnula, filtrování je formou vyprávění.

Fráze jako „Myslel jsem si“, „Vzpomněl jsem si,“ „Uviděl jsem“, „Ucítil jsem,“ apod. všechny spadají pod filtrování. S tím souvisí druhá část, tedy vyprávění emocí. Když říkáte, místo, abyste ukázali, říkáte něco jako „byla naštvaná“ místo abyste popsali, jak hněv fyzicky ovlivnil vaše postavy.

Výborný způsob, jak se tomuhle vyhnout, je EMOČNÍ THESAURUS od Angely Ackerman a Beccy Puglisi, na který odkazuju níž. Ale v zásadě, když se vyhnete filtrování ukazováním toho, jak postava prožívá svět knihy, a taky ukážete emoce místo popisu, tedy ukážete, jak tyhle emoce ovlivňují hrdiny psychicky a myšlenkově, vytvoříte bližší vyprávění.

Reaktivní hrdinové

Reaktivní hrdinové jsou ti, kteří vlastně nikdy nic nevykonají nebo nerozhodují nic, co by ovlivnilo zápletku, místo toho vždy jen reagují na to, co se děje jim samotným. Aby nedošlo k omylu, je naprosto ok, pokud váš hrdina na něco zareaguje, ale nakonec musí učinit sami nějaká rozhodnutí, která budou mít skutečný dopad na příběh.

Problém protagonisty, který se nikdy skutečně nerozhodne, je, že není činitelem. A nekonající protagonista, no, o takovém nikdo číst nechce.

Váš hrdina…vlastně není hrdina

Představte si tohle: v prvním díle Harryho Pottera, řekněme že se Harry setká úplně poprvé s Voldemortem tváří v tvář, ale místo vlastního utkání se objeví najednou Brumbál a situaci vyřeší. Nebo v první Hladových hrách se sice účastní Katniss, ale někdo jiný zlikviduje všechny její soupeře a ona jen vyhraje. Problém těchto „hrdinů“, je, že prostě nejsou hrdiny.

Nikdo nechce číst o týpkovi, který sedí a sleduje, jak hrdina dělá úplně všechno. Váš hrdina musí být ten, který prochází složitou cestou, překonává překážky a přímo čelí záporákovi, ať už jím je kdokoli – a možná vyhraje, možná ne. Ale vždycky bude tím, kdo bude bojovat.

Pokud přijde někdo jiný a udělá všechno za něj, tak to není uspokojivý konec. Takže se ujistěte, že váš hrdina je skutečně ten, o kterém ta kniha je, ten, co má nejvíc co ztratit a dělá všechno pro to, aby se to nestalo – ať už je v sázce cokoli.

Tolik pro dnešek, pokud se vám to líbilo, nezapomeňte okomentovat a uvidíme se příští týden!

Zdroj: Bookishpixie

Upozornění: Veškeré návody, tipy a rady ohledně psaní je na místě brát právě jako rady a tipy, nikoli neotřesitelnou pravdu vytesanou do kamene. Je možné je porušovat a mnoho úspěšných autorů to dělá. Prvním krokem k funkčnímu porušení pravidla je však jeho dobrá znalost aneb Naučte se pravidla, abyste věděli, jak je správně porušit;-)

Související články

Rozbor rysů: Vítejte v superškole

Rozbor rysů: Vítejte v superškole

Je něco trochu legračního a trochu víc děsivého na tom, že jedním z nejčastějších stresových snů dospělých i dětí je, že se vrátí do školy nepřipraveni na test, nebo nějak zapomenou celý třídní závazek, nebo brutálně zklamou učitele, nebo tak nějak všechno najednou....

Ellen Brock: Potřebuje vaše novela betačtenáře?

Ellen Brock: Potřebuje vaše novela betačtenáře?

Ahoj, tady Ellen Brock, editorka v Q Talk Inc. Tenhle článek bude o tom, jestli potřebujete betačtenáře nebo ne. Pro mě ta otázka je méně o potřebě betačtenářů a více o kvalitě betačtenářů, které máte k dispozici. Pokud máte možnost, aby si váš text přečetl někdo, kdo...

Líbí se ti článek? Lajkni / sleduj / sdílej, ať ti nic neuteče.

Jestli ti dokonce nějak pomohl v psaní nebo tě přivedl na nějaké další myšlenky, zvaž podporu webu.

0 komentáøù

Pøidat komentáø

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *