Tradičně založený rytíř svěří svému synovi úkol dědený v rodině po generace. Ale je ten úkol opravdu správný?

Zjisti víc

 

 

4 úskalí tvorby zápletky a jak se jim vyhnout

Neexistuje nic takového jako dokonale vymyšlená kniha. V každém příběhu určitě najdete díry v ději, postavách, logice a nudné scény. Navíc se prostě nelze zavděčit každému čtenáři. Proto se při konstrukci zápletky zbavte části tohoto tlaku a soustřeďte se jen na to, abyste vyprávěli příběh, který vás nadchne a o který se chcete podělit se světem.

Abyste si vytvořili důvěru ve své dílo, je na místě se vyhnout těmto čtyřem častým nástrahám, které tvorbu zápletky často provází a se kterými jsem se často setkávala jako redaktorka, čtenářka i autorka.

Zaprvé, nedostatek osobních sázek.

Zadruhé, nesoustředěná trajektorie.

Zatřetí, pomalý střed.

Začtvrté neuspokojivé vyústění.

Pojďme si každou z nich prozkoumat spolu s několika příklady a řešeními.

Nedostatek osobních zájmů

Co je pro postavy důležité a mohou to ztratit? V mnoha příbězích je v sázce fyzická smrt, ale smrt může mít různé podoby. Existuje smrt vztahu, něčí pýchy nebo pověsti, nadějí a snů. V románu Victora Huga Bídníci ohrožuje život postav pařížské povstání v roce 1832 i nemoc, ale čelí i osobnějším typům smrti.

Uprchlý trestanec Jean Valjean stojí před ztrátou svobody. Policejní inspektor Javert zase přijde o svou čest muže spravedlnosti, když ho nechytí.  Fontine riskuje, že její dcera bude vyrůstat v naprosté chudobě, pokud se neobětuje ve všech ohledech.

Ať už jde o ztrátu milované osoby, vlasti nebo pocitu vlastní hodnoty, jsou tyto osudy často horší než smrt, protože se s bolestí musí potýkat až dodatečně. To, co je v sázce, by mělo být pro hlavního hrdinu specifické a blízké jeho srdci. Pokud náš hrdina chce pro dobro lidstva porazit velkého padoucha, je to od něj velmi ušlechtilé.

Ale není to tak emocionálně působivé jako zjištění, že velkým padouchem je hrdinčin otec a ona cítí, že je jediná, kdo ho může zastavit. Postavu může pohánět loajalita ke králi nebo touha po pomstě někomu, kdo ublížil jejímu milovanému, nebo nezdravá posedlost někým, koho chce prohlásit za vlastního.

A kvůli těmto silným osobním vztahům nemohou problém jen tak ignorovat, jsou puzeny k jeho řešení. Příkladem vysoce osobních sázek jsou dvě princezny z dětského fantasy románu The Two Princesses of Bamare od Gail Carson Levinové.

Hlavní hrdinka Addie se neustále bojí a je závislá na statečnosti své sestry Meryl. Pak Meryl onemocní šedou smrtí a Addie touží najít lék dříve, než její sestra zemře, i když není tak odvážná. Kdyby byla Addie jednoduše motivována najít lék pro celé království, byl by to obdivuhodný cíl.

Ale když její sestra umírá, přidává se k tomu osobní motivace spolu s tikajícím tlakem času. Navíc musí překonat vlastní strach.

U románů, které jsou primárně zaměřeny na postavy, osobní sázky často zahrnují poškození nebo změnu vztahů s ostatními lidmi, zejména pokud jde o jejich vnímání druhých nebo sebe sama.

A hory odpověděly Khaleda Hosseiniho obsahuje devět vzájemně propojených příběhů, jejichž hrdinové se ocitli v problematických vztazích. V jednom z nich je v sázce chlapcovo kladné mínění o jeho otci. Místo toho, aby byl dobrý člověk, může být jeho otec ve skutečnosti válečný zločinec.

V jiném příběhu onemocní ženě dcera a ona se obává nejhoršího, dětské leukémie nebo lymfomy. Riziko ztráty dítěte je pro rodiče hluboce osobní bolestí, což jasně ukazují její myšlenky:

Zlobí se na sebe za vlastní hloupost, že se takto dobrovolně otevřela celoživotním starostem a trápení. Bylo to šílenství, čiré bláznovství, okázale pošetilá a ničím nepodložená víra proti minimální šanci, že svět, který neovládáte, vám nikdy nevezme tu jedinou, jejíž ztrátu nemůžete snést. Víru, že vás svět nezničí.

Nemám na to srdce, říká si potichu pro sebe. Nemám na to srdce. V tu chvíli si nedokáže si představit lehkomyslnější, iracionálnější věc, než je rozhodnutí stát se rodičem.

Přemýšlejte tedy o osobních sázkách z hlediska vztahů postav. Dokážou ochránit svou rodinu před újmou? Pokud prozradí své drahé polovičce své velké tajemství, zůstane s nimi jejich partner, nebo je opustí? Pokud se rozhodnou vyjít s tím na světlo, budou riskovat ztrátu náklonnosti svých přátel a rodiny? Příběh se odehrává díky hlavnímu hrdinovi. Jeho roli by nemohl naplnit jen tak někdo.

Položte si otázku: Co se stane, když hlavní hrdina odejde? Pokud neexistují žádné negativní důsledky, které by se týkaly pouze hlavní postavy, není sázka dostatečně osobní. Dejte hlavnímu hrdinovi někoho, na kom mu záleží.

Nesoustředěná trajektorie

Jako čtenáři chceme, aby nás knihy překvapovaly. Přílišná nahodilost nás ale může nechat v nejistotě, kam ten příběh směřuje. Čeho se vůbec postava snaží dosáhnout? Často je to důsledek nejasných cílů. Když hlavní hrdina bezcílně bloudí, nemá čtenář co předvídat a na co se těšit.

Zbývá vám ještě 70 % článku.
Chcete-li pokračovat ve čtení, přihlaste se k odběru newsletteru nebo zalogujte.

Prodejní formulář je vytvořen v systému SimpleShop.cz.

Upozornění: Veškeré návody, tipy a rady ohledně psaní je na místě brát právě jako rady a tipy, nikoli neotřesitelnou pravdu vytesanou do kamene. Je možné je porušovat a mnoho úspěšných autorů to dělá. Prvním krokem k funkčnímu porušení pravidla je však jeho dobrá znalost aneb Naučte se pravidla, abyste věděli, jak je správně porušit;-)

Související články

Ellen Brock: Jak ve vašem románu použít názvy kapitol

Ellen Brock: Jak ve vašem románu použít názvy kapitol

Ahoj, tady Ellen Brock a dneska se budeme bavit o titulech kapitol. Neexistuje absolutně žádný důvod, proč byste je museli nebo nesměli používat. Několik autorů už se mě ptalo, jestli by je měli používat, jestli je v pořádku je použít. Je vždycky v pohodě je použít,...

Vivien Reis: Jak pro vaši knihu vymyslet podzápletky?

Vivien Reis: Jak pro vaši knihu vymyslet podzápletky?

Nepolapitelná podzápletka. Pojďme si o tom promluvit. Podzápletky se umí někdy tvářit velmi děsivě a náročné na to je ve vašem románu zprovoznit. Vy víte, co chcete, aby se ve vaší knize událo, ale všichni vám mezitím opakují podzápletky, podzápletky, podzápletky....

Chris Fox: 5 tipů, jak vyhrát NaNoWriMo

Chris Fox: 5 tipů, jak vyhrát NaNoWriMo

Dobré ráno, jsem Chris Fox a dneska budeme probírat pět tipů, které vám pomohu vyhrát NaNoWriMo. Psací svatyně První tip je vytvořit si psací svatyni. Tohle je posvátné místo, kde se můžete psaní opravdu věnovat, které je kompletně bez rušivých prvků. Cílem je dostat...

Líbí se ti článek? Lajkni, sleduj, sdílej, ať ti nic neuteče.

Jestli ti dokonce nějak pomohl v psaní nebo tě přivedl na nějaké další myšlenky, zvaž podporu webu.

0 komentáøù

Pøidat komentáø

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *