Země, Peklo, Nebe…je jedno, kde jste, byrokracie je stejná…

Zjisti víc

 

4 úskalí tvorby zápletky a jak se jim vyhnout

Neexistuje nic takového jako dokonale vymyšlená kniha. V každém příběhu určitě najdete díry v ději, postavách, logice a nudné scény. Navíc se prostě nelze zavděčit každému čtenáři. Proto se při konstrukci zápletky zbavte části tohoto tlaku a soustřeďte se jen na to, abyste vyprávěli příběh, který vás nadchne a o který se chcete podělit se světem.

Abyste si vytvořili důvěru ve své dílo, je na místě se vyhnout těmto čtyřem častým nástrahám, které tvorbu zápletky často provází a se kterými jsem se často setkávala jako redaktorka, čtenářka i autorka.

Zaprvé, nedostatek osobních sázek.

Zadruhé, nesoustředěná trajektorie.

Zatřetí, pomalý střed.

Začtvrté neuspokojivé vyústění.

Pojďme si každou z nich prozkoumat spolu s několika příklady a řešeními.

Nedostatek osobních zájmů

Co je pro postavy důležité a mohou to ztratit? V mnoha příbězích je v sázce fyzická smrt, ale smrt může mít různé podoby. Existuje smrt vztahu, něčí pýchy nebo pověsti, nadějí a snů. V románu Victora Huga Bídníci ohrožuje život postav pařížské povstání v roce 1832 i nemoc, ale čelí i osobnějším typům smrti.

Uprchlý trestanec Jean Valjean stojí před ztrátou svobody. Policejní inspektor Javert zase přijde o svou čest muže spravedlnosti, když ho nechytí.  Fontine riskuje, že její dcera bude vyrůstat v naprosté chudobě, pokud se neobětuje ve všech ohledech.

Ať už jde o ztrátu milované osoby, vlasti nebo pocitu vlastní hodnoty, jsou tyto osudy často horší než smrt, protože se s bolestí musí potýkat až dodatečně. To, co je v sázce, by mělo být pro hlavního hrdinu specifické a blízké jeho srdci. Pokud náš hrdina chce pro dobro lidstva porazit velkého padoucha, je to od něj velmi ušlechtilé.

Ale není to tak emocionálně působivé jako zjištění, že velkým padouchem je hrdinčin otec a ona cítí, že je jediná, kdo ho může zastavit. Postavu může pohánět loajalita ke králi nebo touha po pomstě někomu, kdo ublížil jejímu milovanému, nebo nezdravá posedlost někým, koho chce prohlásit za vlastního.

A kvůli těmto silným osobním vztahům nemohou problém jen tak ignorovat, jsou puzeny k jeho řešení. Příkladem vysoce osobních sázek jsou dvě princezny z dětského fantasy románu The Two Princesses of Bamare od Gail Carson Levinové.

Hlavní hrdinka Addie se neustále bojí a je závislá na statečnosti své sestry Meryl. Pak Meryl onemocní šedou smrtí a Addie touží najít lék dříve, než její sestra zemře, i když není tak odvážná. Kdyby byla Addie jednoduše motivována najít lék pro celé království, byl by to obdivuhodný cíl.

Ale když její sestra umírá, přidává se k tomu osobní motivace spolu s tikajícím tlakem času. Navíc musí překonat vlastní strach.

U románů, které jsou primárně zaměřeny na postavy, osobní sázky často zahrnují poškození nebo změnu vztahů s ostatními lidmi, zejména pokud jde o jejich vnímání druhých nebo sebe sama.

A hory odpověděly Khaleda Hosseiniho obsahuje devět vzájemně propojených příběhů, jejichž hrdinové se ocitli v problematických vztazích. V jednom z nich je v sázce chlapcovo kladné mínění o jeho otci. Místo toho, aby byl dobrý člověk, může být jeho otec ve skutečnosti válečný zločinec.

V jiném příběhu onemocní ženě dcera a ona se obává nejhoršího, dětské leukémie nebo lymfomy. Riziko ztráty dítěte je pro rodiče hluboce osobní bolestí, což jasně ukazují její myšlenky:

Zlobí se na sebe za vlastní hloupost, že se takto dobrovolně otevřela celoživotním starostem a trápení. Bylo to šílenství, čiré bláznovství, okázale pošetilá a ničím nepodložená víra proti minimální šanci, že svět, který neovládáte, vám nikdy nevezme tu jedinou, jejíž ztrátu nemůžete snést. Víru, že vás svět nezničí.

Nemám na to srdce, říká si potichu pro sebe. Nemám na to srdce. V tu chvíli si nedokáže si představit lehkomyslnější, iracionálnější věc, než je rozhodnutí stát se rodičem.

Přemýšlejte tedy o osobních sázkách z hlediska vztahů postav. Dokážou ochránit svou rodinu před újmou? Pokud prozradí své drahé polovičce své velké tajemství, zůstane s nimi jejich partner, nebo je opustí? Pokud se rozhodnou vyjít s tím na světlo, budou riskovat ztrátu náklonnosti svých přátel a rodiny? Příběh se odehrává díky hlavnímu hrdinovi. Jeho roli by nemohl naplnit jen tak někdo.

Položte si otázku: Co se stane, když hlavní hrdina odejde? Pokud neexistují žádné negativní důsledky, které by se týkaly pouze hlavní postavy, není sázka dostatečně osobní. Dejte hlavnímu hrdinovi někoho, na kom mu záleží.

Nesoustředěná trajektorie

Jako čtenáři chceme, aby nás knihy překvapovaly. Přílišná nahodilost nás ale může nechat v nejistotě, kam ten příběh směřuje. Čeho se vůbec postava snaží dosáhnout? Často je to důsledek nejasných cílů. Když hlavní hrdina bezcílně bloudí, nemá čtenář co předvídat a na co se těšit.

Zbývá vám ještě 70 % článku.
Chcete-li pokračovat ve čtení, přihlaste se k odběru newsletteru nebo zalogujte.

Prodejní formulář je vytvořen v systému SimpleShop.cz.

Upozornění: Veškeré návody, tipy a rady ohledně psaní je na místě brát právě jako rady a tipy, nikoli neotřesitelnou pravdu vytesanou do kamene. Je možné je porušovat a mnoho úspěšných autorů to dělá. Prvním krokem k funkčnímu porušení pravidla je však jeho dobrá znalost aneb Naučte se pravidla, abyste věděli, jak je správně porušit;-)

Související články

Jerry B. Jenkins: Worlbuilding a.k.a Světotvorba

Jerry B. Jenkins: Worlbuilding a.k.a Světotvorba

Ahoj, tady je Jerry B. Jenkins a probíráme všechny věci spojené s psaním. Dneska o stavbě uvěřitelného světa pro váš román. Svět v příbězích, které jsou postaveny správně, bychom měli cítit stejně skutečné jako ten, ve kterém opravdu žijeme. Knihy jako Hra o trůny,...

Ellen Brock: Jak na psaní reaktivních scén

Ellen Brock: Jak na psaní reaktivních scén

Ahoj lidi, tady je Ellen Brock, editorka. Dneska se budeme bavit o reaktivních scénách. Minule jsme mluvili o proaktivních, kde je struktura cíl, konflikt a rozuzlení. Reaktivní scény jsou ovšem trošku odlišné. Takže místo toho, aby začaly cílem, reaktivní scény...

BookishPixie: Co když moje kniha zapadne a zmizí?

BookishPixie: Co když moje kniha zapadne a zmizí?

Otázka: Tento týden budu končit školu, takže budu mít konečně čas dokončit knihu, kterou jsem začal před několika měsíci. Jsem super nadšen z toho, že na ní budu pracovat, taky se ale bojím, že po vší této náročné práci, pokud ji vůbec někdo vydá, tak zapadne do té...

Líbí se ti článek? Lajkni, sleduj, sdílej, ať ti nic neuteče.

Jestli ti dokonce nějak pomohl v psaní nebo tě přivedl na nějaké další myšlenky, zvaž podporu webu.

0 komentáøù

Pøidat komentáø

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *