Splní dávný Poutník úkol a ochrání korunu?

Zjisti víc

 

Abbie Emmons: Jak napsat vývojový oblouk postavy pro celou sérii?

Dnešní otázku poslal Joshua:

V první řadě díky za všechno, co děláš, za informace a rady. Je to obrovská pomoc a inspirace. Mám dotaz ohledně tvorby postav v sériích. Rozumím tomu konceptu touhy, strachu a špatného přesvědčení, ale nejsem si jist, jak je během série vyvážit nebo jakou jim dát prioritu. Moje otázka asi je, jak poznáš, které přesvědčení změnit jako první? Jak k nim přistupovat způsobem, který zabrání u čtenáře pocitu opakování? Doufám, že to vůbec dává smysl.

Přesvědčení versus osobnost

To je výborná otázka a rozhodně se to líp řekne, než udělá, tedy aby postavy stále rostly, učily se a během celé série čelily novým konfliktům.

Důležité je ale zapamatovat si následující: Naše přesvědčení a vhledy do věcí se mění, ale naše osobnost zůstává stále stejná. A osobnosti jsou často jen kombinace našich sil a slabostí.

Takže i když se vaše postava v první knize vypraví za velkým úkolem, má aha moment a nějak se jí zhroutí přesvědčení, stále má výzvy, kterým musí čelit. Protože zůstávají její síly a slabosti. To znamená, že s každou další knihou bude čelit novým výzvám, které vycházejí z toho, kdo jsou jako osobnost.

A tohle je pro mě ta zábavná část, protože si tu můžete hrát s různými typy vývojových oblouků.

Takže třeba v první knize bude vaše hlavní postava procházet obloukem sebepoznání a nakonec překoná nějakou vlastní velkou chybu. Jenže pak ji druhá kniha donutí čelit mnohem hlubšímu strachu, který ještě neporazila. A třeba se ani nezmění k lepšímu. Místo toho se může potopit do katastrofy a třetí svazek bude o tom, jak se snaží vykoupit.

Kritická role změny

Klíč k tomu, aby ani další knihy nepůsobily jako opakování je poměrně jednoduchý. Jde v zásadě jen o to, že se něco musí změnit. Pošlete hrdinu na nějakou cestu a nechte ho v emočně jiném místě. To je pointa všeho. Opravdu, nekomplikujte to.

Teď jsem někde uprostřed série, kterou píšu společně se sestrou Katie. A jak dělám osnovu a sbírám nápady pro budoucí knihy, tak se pořád vracím k tomuhle konceptu sil a slabin. Protože i když se postavy učí, rostou a překonávají svoje problémy, stále mají ty samé silné a slabé stránky. Ty věci, ve kterých jsou opravdu dobré, a další, ve kterých stojí za prd.

Jakmile pevně ustanovíte jejich osobnost a tyhle silné a slabé body, tak se příběh vlastně píše sám. Protože máte tyhle super narušené postavy, které se mají hodně co učit. A každá kniha je prostě jen musí vzít na kus té studijní cesty, jen jiným způsobem. A to je část toho, proč je zábavné a zajímat vidět interakci nějakého souboru postav v knize.

Když je každá z postav kvůli něčemu známá. Ať už jsou to strach, neřesti, ctnosti. Dává to možnosti pro humor a vztahy mezi jednotlivými aktéry, místo toho, aby každý byl jen kartonová maketa s totožným obsahem.

Pravidlo ZSP (WWW)

Ráda tomu říkám pravidlo Z-S-P. Tedy že každé postavě dáte zbraň (weapon), slabinu (weakness) a potřeba (want). Tohle jsou základní stavební kameny každé postavy, což znamená, že se v čase moc nemění. Jsou to rysy, které tu postavu určují.

Řekněme, že postava je silná, sebevědomá a asertivní. Její slabina je, že snadno ztratí hlavu a je pro ni těžké, když je zranitelná. Hlavní potřeba je cítit se bezpečně a chráněně. Tohle je základ postavy, takže i když se vypraví na nějakou cestu, která ji změní, tak tyhle rysy bude mít pořád.

Tento příklad je současně osmým typem z enneagramu, testu osobnosti. Což taky znamená, že tento soubor devíti osobností je vynikající nástroj pro tvorbu postav, které mají všechny tři věci. Protože stejně jako v reálném životě postupně měníme svá přesvědčení a názory, ale v základu jsme rámcově pořád stejní. Vždycky se vrátíme s poměrně stejnou osobností.

Použití enneagramu

Osobnosti v tomto spektru se táhnout od zdravých po nezdravé, což se výborně hodí právě pro navrhování delších charakterových oblouků. Právě takových, které se rozpínají přes sérii knih. A ty změny mohou být jak k lepšímu, tak k horšímu.

Podívejme se pro příklad na zdravý enneagram 8, průměrný enneagram 8 a nezdravý enneagram 8.

Zdravý typ 8 ukazuje svoji sílu skrze aktivitu, ochranu ostatních a vedení ostatních k jejich vlastním silám. Opustili přesvědčení, že musí mít vždycky všechno pod kontrolou, což jim dovoluje dívat se přímo do svého srdce. Jsou to stratégové s dostatkem zdrojů a umí se rozhodovat.

Průměrný typ 8 jsou nakaženi pocitem, že k nim ostatní nejsou loajální a nerespektují je, takže se snaží okolí přesvědčit o své důležitosti. Dovedou být vychloubační, svévolní a hrdí. Obvykle jsou chytří a efektivní v získávání toho, co chtějí. Formálnost a soutěživost je pak blokuje před jejich skutečnými pocity.

Nezdravý typ 8 má pocit, že se lidé otáčí proti nim. Cítí se pak zrazeni a mají strach komukoli věřit. Mají následně pocit, že musí sebe sama chránit za každou cenu. Mohou se stát mstivými, konfrontujícími a zastrašujícími. Pak se vypraví na křížovou výpravu, ničí veškeré vztahy a dokonce bývají násilní.

Hravost se vzorci

S tímhle si rozhodně můžete dál hrát, neznamená to, že se musíte držet striktně popsaného vzorce. Absolutně ne, každý člověk je jedinečný a nezapadá perfektně jen do jednoho typu. Stejně tak je jedinečná každá postava.

Může být ale velmi cenné, když si napíšete tyhle zdravé, průměrné a nezdravé verze právě pro vaše postavy. Jak by vypadaly v nejlepší a nejhorší verzi? Co z nich bude někde mezi, když se s tím budou prát? Právě tohle vám pomůže vytvořit ten delší vývojový oblouk, který překoná celou vaši sérii a způsobí, že budou ty postavy působit reálně.

Takže si pamatujte ZSP, každé postavě dejte zbraň, slabost a potřebu. Právě tohle způsobuje, že máme pocit, že je opravdu známe a můžeme se do těch postav zamilovat a vztáhnout se k nim.

Zdroj: AbbieEmmons

Upozornění: Veškeré návody, tipy a rady ohledně psaní je na místě brát právě jako rady a tipy, nikoli neotřesitelnou pravdu vytesanou do kamene. Je možné je porušovat a mnoho úspěšných autorů to dělá. Prvním krokem k funkčnímu porušení pravidla je však jeho dobrá znalost aneb Naučte se pravidla, abyste věděli, jak je správně porušit;-)

Související články

RobertMcKee: Jak napsat opravdu přirozený dialog?

RobertMcKee: Jak napsat opravdu přirozený dialog?

Otázka: Jak mohu dosáhnout toho, aby dialog vypadal naprosto přirozeně? Expozice versus podtext Když dialogy působí nepřirozeně, je to většinou proto, že se do něj snažíte navázat expozici. To, více než jakákoli další příčina, vytváří pocit umělosti. Když postavy...

8 tipů, jak psát lepší bojové scény

8 tipů, jak psát lepší bojové scény

Ahoj lidi! Dnes vám dám osm tipů, jak napsat lepší bojové scény. Od té doby, co jsem založila tento kanál, se nejčastější návrhy na témata týkají právě psaní akčních či bojových scén. Trvalo mi tak docela dlouho, než jsem tohle téma opravdu zpracovala, protože jsem...

Líbí se ti článek? Lajkni / sleduj / sdílej, ať ti nic neuteče.

Jestli ti dokonce nějak pomohl v psaní nebo tě přivedl na nějaké další myšlenky, zvaž podporu webu.

0 komentáøù

Pøidat komentáø

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *