Brandon Sanderson. Inspirace. Žijící legenda. Kyborg posílený umělou inteligencí vytvořený nakladatelstvím TOR. Z legálních důvodů řeknu, že jen dvě věci z toho jsou pravdivé. Bez hledu na to se od tohoto člověka lze opravdu hodně naučit.
Dneska se podíváme na 9 Sandersonových kroků, jak vytvářet osnovu pro knihu.
Tím také zjistíme, jak to můžete použít vy pro vaše vlastní psaní. Pokud jste ještě nečetli jeho knihu Skyward, v rámci výkladu budou odhaleny některé body zápletky.
Krok první: Přehled
Prvním krokem je přehled příběhu. Tohle je krátké shrnutí celé zápletky na jeden odstavec.
Přehled:
Skyward je rychlá akční scifi, částečně Top Gun, částečně Eragon. Je o mladé pilotce, který během tréninku proti neznámé mimozemské síle objeví trosky mimozemské a technologicky velmi vyspělé lodi. Během svých volných chvil (mezi nácviky, kde bojuje s nepřítelem), spolu s kamarádkou loď zprovozní. Akorát včas, aby se obě přidaly do závěrečného souboje.
Cílem je nastavit základní tón a také dostat koncept příběhu z hlavy a konkretizovat ho. Pokud by to měl být ledovec, tak je to jen úplný vrcholek. Budete se totiž pak nořit mnohem hlouběji, abyste objevili skutečné základy vašeho příběhu.
Ještě než se dostaneme k dalším bodům, chci jen velmi rychle něco vyjasnit. Nedívejte se na tyto kroky jako na nezměnitelné postupy, které musíte následovat, abyste vytvořili zápletku příběhu nebo abyste mohli psát dobře. Nemusíte používat všechny, ani je nemusíte používat ve stejném pořadí. Tohle je zkrátka jen další sada nástrojů, které použijte dle svého uvážení.
Krok druhý: Prostředí
Tohle může být opravdu velké, hlavně podle druhu vašeho příběhu. Pokud píšete romány z vlastního fantasy světa (secondary world), tak bude právě tento krok nejspíš masivní.
Jestli budete psát současnou romanci odehrávající se na malém městě, budete to mít asi o dost jednodušší.
Právě v této fázi začnete objevovat tvorbu světa, technologii, kultury, magické systémy, případně jakoukoli další složku, která v tom příběhu bude hrát roli. V Brandonově případě je to celá encyklopedie.
Uvědomte si také, že prostředí neznamená jen fyzické vlastnosti světa nebo několik map. Pokud vytváříte mimozemskou rasu, ponořte se hlouběji do toho, co je dělá jedinečnými. Jestli pracujete se ztraceným městem, budete potřebovat detaily stran toho, jak se to město vlastně ztratilo a odkud.
Žádný z těch poznatků se přitom nemusí v příběhu explicitně objevit. Jsou to pro vás ale odkazy a základy, aby prostředí fungovalo. Když dělal Sanderson osnovu ke Skywardu, pojmenoval planetu, kde se to odehrává, hlavní města té planety, mimozemskou rasu, lidskou společnost, leteckou školu. A také tam má sekci tajemství, kde upozorňuje, že historie, kterou lidé znají, je falešná.
Tohle byste měli mít někde ve vlastní osnově, hlavně tehdy, pokud plánujete velký zvrat. Budete-li například psát scifi, kde jednoho dne náhle zhasne Slunce, v tomto odstavci si to zdůvodníte.
Současně Sanderson vysvětluje technologii a konkrétní mechanismy. V tomto případě mechaniky psích západů a technologii, která je dostupná různým společnostem. Pak jsou tam ještě poznámky k umění a designu, stejně jako paralely společnosti v knize s těmi reálnými.
Krok třetí až pátý: Postavy
Když už máme prostředí, je třeba napsat velký nadpis pro postavy. Právě ony jsou klíčovou součástí příběhu, takže tahle část bude opět docela velká. Ve skutečnosti tak velká, že má ještě tři podsekce:
- Hlavní postavy
- Sekundární postavy
- Zcela vedlejší postavy (minor)
Každá z postav získává vlastní nadpis včetně několika odstavců, který se do její historie a osobnosti noří trochu detailněji.
- Kdo to je?
- Co chce?
- Proč to nemůže mít? Tedy na jakou cestu se s ní vypravíme?
0 komentáøù