Co všechno čeká Drawka nra Tar-Enor během první návštěvy Soranu?

Zjisti víc

 

 

Yarn Ray: Tvorby osnovy v 9 krocích podle Brandona Sandersona

Brandon Sanderson. Inspirace. Žijící legenda. Kyborg posílený umělou inteligencí vytvořený nakladatelstvím TOR. Z legálních důvodů řeknu, že jen dvě věci z toho jsou pravdivé. Bez hledu na to se od tohoto člověka lze opravdu hodně naučit.

Dneska se podíváme na 9 Sandersonových kroků, jak vytvářet osnovu pro knihu.

Tím také zjistíme, jak to můžete použít vy pro vaše vlastní psaní. Pokud jste ještě nečetli jeho knihu Skyward, v rámci výkladu budou odhaleny některé body zápletky.

Krok první: Přehled

Prvním krokem je přehled příběhu. Tohle je krátké shrnutí celé zápletky na jeden odstavec.

Přehled:

Skyward je rychlá akční scifi, částečně Top Gun, částečně Eragon. Je o mladé pilotce, který během tréninku proti neznámé mimozemské síle objeví trosky mimozemské a technologicky velmi vyspělé lodi. Během svých volných chvil (mezi nácviky, kde bojuje s nepřítelem), spolu s kamarádkou loď zprovozní. Akorát včas, aby se obě přidaly do závěrečného souboje.

Cílem je nastavit základní tón a také dostat koncept příběhu z hlavy a konkretizovat ho. Pokud by to měl být ledovec, tak je to jen úplný vrcholek. Budete se totiž pak nořit mnohem hlouběji, abyste objevili skutečné základy vašeho příběhu.

Ještě než se dostaneme k dalším bodům, chci jen velmi rychle něco vyjasnit. Nedívejte se na tyto kroky jako na nezměnitelné postupy, které musíte následovat, abyste vytvořili zápletku příběhu nebo abyste mohli psát dobře. Nemusíte používat všechny, ani je nemusíte používat ve stejném pořadí. Tohle je zkrátka jen další sada nástrojů, které použijte dle svého uvážení.

Krok druhý: Prostředí

Tohle může být opravdu velké, hlavně podle druhu vašeho příběhu. Pokud píšete romány z vlastního fantasy světa (secondary world), tak bude právě tento krok nejspíš masivní.

Jestli budete psát současnou romanci odehrávající se na malém městě, budete to mít asi o dost jednodušší.

Právě v této fázi začnete objevovat tvorbu světa, technologii, kultury, magické systémy, případně jakoukoli další složku, která v tom příběhu bude hrát roli. V Brandonově případě je to celá encyklopedie.

Uvědomte si také, že prostředí neznamená jen fyzické vlastnosti světa nebo několik map. Pokud vytváříte mimozemskou rasu, ponořte se hlouběji do toho, co je dělá jedinečnými. Jestli pracujete se ztraceným městem, budete potřebovat detaily stran toho, jak se to město vlastně ztratilo a odkud.

Žádný z těch poznatků se přitom nemusí v příběhu explicitně objevit. Jsou to pro vás ale odkazy a základy, aby prostředí fungovalo. Když dělal Sanderson osnovu ke Skywardu, pojmenoval planetu, kde se to odehrává, hlavní města té planety, mimozemskou rasu, lidskou společnost, leteckou školu. A také tam má sekci tajemství, kde upozorňuje, že historie, kterou lidé znají, je falešná.

Tohle byste měli mít někde ve vlastní osnově, hlavně tehdy, pokud plánujete velký zvrat. Budete-li například psát scifi, kde jednoho dne náhle zhasne Slunce, v tomto odstavci si to zdůvodníte.

Současně Sanderson vysvětluje technologii a konkrétní mechanismy. V tomto případě mechaniky psích západů a technologii, která je dostupná různým společnostem. Pak jsou tam ještě poznámky k umění a designu, stejně jako paralely společnosti v knize s těmi reálnými.

Krok třetí až pátý: Postavy

Když už máme prostředí, je třeba napsat velký nadpis pro postavy. Právě ony jsou klíčovou součástí příběhu, takže tahle část bude opět docela velká. Ve skutečnosti tak velká, že má ještě tři podsekce:

  • Hlavní postavy
  • Sekundární postavy
  • Zcela vedlejší postavy (minor)

Každá z postav získává vlastní nadpis včetně několika odstavců, který se do její historie a osobnosti noří trochu detailněji.

  • Kdo to je?
  • Co chce?
  • Proč to nemůže mít? Tedy na jakou cestu se s ní vypravíme?

 

Zbývá vám ještě 70 % článku.
Chcete-li pokračovat ve čtení, přihlaste se k odběru newsletteru nebo zalogujte.

Prodejní formulář je vytvořen v systému SimpleShop.cz.

Upozornění: Veškeré návody, tipy a rady ohledně psaní je na místě brát právě jako rady a tipy, nikoli neotřesitelnou pravdu vytesanou do kamene. Je možné je porušovat a mnoho úspěšných autorů to dělá. Prvním krokem k funkčnímu porušení pravidla je však jeho dobrá znalost aneb Naučte se pravidla, abyste věděli, jak je správně porušit;-)

Související články

Bookishpixie: Ukázat vs. říct

Bookishpixie: Ukázat vs. říct

Ahoj super komunito. Jsem Gabe a tohle je Bookishpixie. Když jsem se koukal na nedávný stav Ask Me Anything, všiml jsem si několika otázek na ukázání VS říkání (show VS tell). Jmenovitě se lidé zdáli zmateni tím, kdy ukázat a kdy říkat a jestli mají vůbec říkat. A...

Bookishpixie: Jak dostat nápady na knihu

Bookishpixie: Jak dostat nápady na knihu

Určitá minorita je tím nejlepším typem spisovatelů, mají tunu nápadů, které jim neustále vyskakují v hlavě a mají dlouhý seznam, kam pořád přidávají a vědí, co budou psát po dalších deset knih a v zásadě jim nápady nikdo nedojdou. NEPATŘÍM mezi tyhle autory, takže...

Brandon Sanderson: Q&A: Proč vycházejí knihy, které nenávidíte?

Brandon Sanderson: Q&A: Proč vycházejí knihy, které nenávidíte?

Otázka: Někdy je vydána kniha, kterou by jeden jasně označil za špatnou. Pokud jsou měřítka pro vydávání tak vysoko, jak se to může stát? Někomu jinému se opravdu líbila. Jedna z věcí, nad kterou musíte jako autor začít přemýšlet, je přestat o knihách přemýšlet jako o...

Líbí se ti článek? Lajkni, sleduj, sdílej, ať ti nic neuteče.

Jestli ti dokonce nějak pomohl v psaní nebo tě přivedl na nějaké další myšlenky, zvaž podporu webu.

0 komentáøù

Pøidat komentáø

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *