Jedna z nejčastějších otázek, kterou dostávám, je, jak se co nejrychleji dostat od nápadu k osnově nebo synopsi. Takže dneska trochu popíšu svůj proces, když pracuju s klientem na příběhu a jeho vývoji. Jak se v tom pohybujeme způsobem, který je efektivní opravdu nezabere tolik času.
Takže projedu ten proces s nějakou ideou a použiju generátor zápletek, abych simulovala zkušenost s klientem.
Generovaná idea: Námořnice z Rena je potěšena, když se může účastnit finále soutěže v pečení. Nicméně její šance jsou potopeny, když zjistí, že se účastní i její rivalka. Navzdory nezdarům se umístí druhá a přísahá, že příští rok se vrátí a vyhraje.
Takže klient přijde s touhle myšlenkou a řekne, že to chce rozvinout do plné osnovy.
Nejdříve se ujistím, že tu nejsou žádné další detaily, postavy, styl podání nebo cokoli podobného, co bych měla vzít v úvahu. Ale pro nástin budeme brát, že tohle je to jediné, s čím klient přijde.
Otázky na všechno
Začnu tím, že se budu ptát na podrobnosti ohledně každého jednotlivého prvku, který je v tomhle popisu obsažen. A přestože tohle může vypadat až moc jednoduše, tak je to ta nejlepší metoda, jak se posunout od myšlenky k osnově. Musíte zkrátka zjistit to, co nevíte, abyste mohli postupně vyplňovat prázdná místa. Takže se podívejte na každou jednotlivou větu a zeptejte se na všechno, co jde, abyste získali další zápletku.
První věta v tomhle případě je: Námořnice z Rena je potěšena, když se může účastnit finále soutěže v pečení.
První, co nás tedy zajímá, je, proč pro ni má význam pečení a co to má společného s tím, že byla na moři. Jak to spolu souvisí? Vzdala se námořnictví, aby mohla péct? Je na odpočinku? A tak dále.
Zadruhé mě pak zajímá, jaký hlubší důvod se skrývá za její touhou po pečení. Je tam nějaký skrytý motiv? A jak ho lze použít k tvorbě vývojového oblouku postavy.
Podívejme se tedy na druhou větu: Nicméně její šance jsou potopeny, když zjistí, že se účastní i její rivalka. Potřebujeme tedy ustanovit důvod této rivality, odkud se vlastně vzala, odkud rivalka pochází. Plavily se spolu na moři? Jdou romanticky zapletené nebo je to konkurence v pečení?
Pak se podíváme na vývoj postavy, hlavně na to, na jaký slabý bod hrdinky tato rivalka naráží. Věří například hrdinka tomu, že tuhle rivalku nemůže porazit? A je tato rivalka skutečným antagonistou příběhu? Tedy opravdu se nějak aktivně snaží sabotovat snahy hrdinky? Nebo je to rivalka, kterou si jen hrdinka vykládá jako rivalku?
A ještě poslední věta: Navzdory nezdarům se umístí druhá a přísahá, že příští rok se vrátí a vyhraje.
Protože tentokrát nevyhraje a přísahá, že se příště vrátí, je tu potřeba vyřešit několik věcí stran vývoje postavy. Pokud nevyhraje, znamená to buď, že se nezlepší, nebo aby se zlepšila, tak musí vítězství vzdát. Proč tedy vlastně nevyhrála?
0 komentáøù