Ahoj, tady Alexa. Dneska shrnu nejčastější archetypy v thrillerech, které vám mohou pomoci při zápletce nebo revizi vašich knih. Vlastně mě k tomu inspirovala kniha How to write a damn good thriller od Jamese N. Freye. Jedna z věcí, která mě frustruje jak jako autora, tak i čtenáře, jsou jeho základní ingredience.
Říká totiž, že základní složky thrilleru jsou thrillerové postavy. No a co to vlastně znamená? Jistě, jsou to archetypy, ale jaké jsou thrillerové archetypy? Typy postav, které v něm čtenáři čekají a jsou potěšeni, když je najdou.
Takže jsem jich zkusila klasifikovat co nejvíc v ohledech hlavních postav, podpůrných postav, záporáků, vyšetřovatelů a kohokoli dalšího. Byli byste překvapeni, jak často, když máte pocit, že té knize něco chybí, může právě přidání jedné z těchto postav udělat obrovský rozdíl. Představují totiž populární a milované vlastnosti tohoto žánru.
Budu postupovat bez nějakého zvláštního řádu, některé se dají popsat jako hlavní postavy, některé jsou specifické pro záporáky.
Úzkostný hrdina nebo hrdinka
Někteří autoři ho používají mnohem více než ostatní a hodně to záleží na vašem osobním stylu. Úzkostné typy budou většinou psát lidé, kteří s ní mají sami potíže. Tato postava může příběhu dodat hrozně moc textury, protože bude často odhadovat něčí jednání, v dobrém či špatném. To příběhu také dodává další vrstvu napětí. V základu jde o laickou postavu, není to detektiv nebo novinář. Je to normální osoba s úzkostí, která se dostane k hrozným věcem.
Výborně tohle dělá Ruth Ware, která je mistryní úzkostných postav, ačkoli někdy nejde o laiky. Někdy jde o novináře, vždycky ale vnímají příběh skrze svoje úzkosti.
Vyšetřovatel s tajemstvím
Většinou je to hlavní postava, a když píšete jeho pohled, potřebujete mít už aspoň trochu zmáknuté řemeslo. Při vyprávění máte však tajemství, obvykle něco z minulosti a postava si ho nechává pro sebe. Nechce o tom přemýšlet a zatlačila to někam fakt hluboko. Skrze to se to stane pro čtenáře dalším faktorem napětí.
Hodně se objevuje v knihách, které rozebírají tajemství na malém městě, kam se hlavní hrdina vrací, aniž by chtěl. Většinou má k tomu odporu dobrý důvod. Zábavné na tom je taky to, že tento motiv objevíte až později. Někdy mají také potlačené vzpomínky a je více cest, jak si s tím hrát. Základní myšlenka je ale to, že hlavní postava má nějaké temné tajemství, které ukrývá hodně hluboko a před kýmkoli dalším – včetně čtenáře.
Gillian Flynn tohle dělá hodně často a má to velký efekt. Hlavně v Ostrých předmětech.
Vyšetřovatel s PTSD
Další velmi častý nástroj moderních thrillerů, tedy detektiv trpící post-traumatickým-syndromem, ať o tom ví nebo ne. Může nebo nemusí být diagnostikován a skrývá to tajemství i před čtenářem, stejně tak před sebou. Je to postava, která v minulosti prošla silným traumatem a jejich psychický stav má vliv na to, jak v příběhu vystupují.
0 komentáøù