Která ze dvou technologí dokáže přežít sama o sobě?

Zjisti víc

 

 

Jericho Writers: 7 způsobů tvorby zápletky

Zdravím vás. Dneska se budeme bavit o několika odlišných způsobech, jak přistoupit ke konstrukci zápletky románu. Určitě jste na to téma už našli hodně informací, že to máte dělat tak nebo onak. A více co? Myslím, že je k dispozici opravdu hodně způsobů. Dneska si proto projdeme celkem 6 metod, přičemž na konci vám nabídnu sedmou, která používá něco z každé předchozí.

V první řadě je třeba říct, že není jedna cesta, jak vytvořit zápletku knihy. J. K. Rowlingová je známá tím, že dělá osnovy na milimetrový papír, než se do nich pustí. Stejně známý Stephen King napsal Misery stránku po stránce. Netušil, co se v příběhu stane dál. To samé dělá třeba Lee Child. Zkrátka neexistuje jedna metoda pro zápletku. Pokud vám to někdo tvrdí, jednoduše neříká pravdu.

Jako ve filmu

Pojďme se tedy rovnou podívat na první metodu, tvorbu zápletky jako ve filmu. Jakmile tuhle strukturu objevíte, uvidíte, že scénáristi a filmoví tvůrci jsou ohledně ní velmi striktní. Asi 25 % stránek bude připadat na ustanovení statusu quo. Pro hlavní postavu přijde nějaký signál k výpravě. Následuje debata nebo jeho odmítnutí.

Poté něco, co hrdinu donutí k přechodu do druhého jednání.

Struktura zápletky:

Nastavení: 25 % – Získáme tvar státu quo. Pak přijde pobídka k dobrodružství (Call to Adventure), debata či jeho odmítnutí…pak hrdina vstupuje do druhého aktu.

Prostředek: 50 % – Začíná milostná nebo jiná sekundární zápletka, rozvíjí se hlavní příběh. Uprostřed vypadá vše dobře nebo beznadějně, protistrana se blíží, vstupujeme do třetího jednání.

Krize a rozuzlení: 25 % – Vše je ztraceno, hrdina je v temnotě. Přichází čerstvý nápad, nové odhodlání, poslední pokus o záchranu a velké finále.

To je střed knihy, kde se věci mění, vyvíjí a začíná jít do tuhého. Typicky také v této části přichází milostná linka nebo nějaký druh sekundárního příběhu, zatímco se rozvíjí hlavní plán. Tomu scénáristé říkají příslib premisy (promise of premise). Vyvíjí se totiž povaha celého filmu či příběhu.

Uprostřed snímku či příběhu bude všechno vypadat moc dobře nebo úplně špatně a vypadá to jako finále. Právě tehdy však dochází ke zhroucení stavu, kdy protistrana získá všechny výhody a přecházíme do třetího jednání.

To je místo pro krizi a rozuzlení, tedy poslední čtvrtinu příběhu. Tady je hrdina vždycky ztracen. Je to temná noc duše (dark night of the soul). Je tu vnější i vnitřní kolaps, objeví se však i nová idea, osvěžení či inspirace. Také nové odhodlání, jedna poslední snaha a velké finále.

To je v základu klasická struktura zápletky filmu. Jestli chcete plánovat tímto způsobem, pak je nejlepším úvodem Save the Cat od Blakea Snydera. Velmi jednoduché čtení a velmi jasné ohledně struktury, které potřebujete dosáhnout.

Je tu však jeden zádrhel, protože vy jste spisovatelé, nikoli scénáristé. Filmoví tvůrci se snaží tvrdit, že struktura vyprávění je zcela univerzální, což ale prostě není pravda. Ano, platí, že je to univerzální pro filmy a pro některé typy knihy.

Existuje ale spousta románů, které do této struktury nijak nezapadají. Což nás velmi plynule přivádí k druhé metodě.

Zbývá vám ještě 70 % článku.
Chcete-li pokračovat ve čtení, přihlaste se k odběru newsletteru nebo zalogujte.

Prodejní formulář je vytvořen v systému SimpleShop.cz.

Upozornění: Veškeré návody, tipy a rady ohledně psaní je na místě brát právě jako rady a tipy, nikoli neotřesitelnou pravdu vytesanou do kamene. Je možné je porušovat a mnoho úspěšných autorů to dělá. Prvním krokem k funkčnímu porušení pravidla je však jeho dobrá znalost aneb Naučte se pravidla, abyste věděli, jak je správně porušit;-)

Související články

O mýtu zvaném „autorský blok“

O mýtu zvaném „autorský blok“

Ať už se zajímáte o psaní v jakékoli míře, na tento fenomén narazíte dříve nebo později zcela nevyhnutelně. Buď s ním sami nemáte problémy (zatím:-) a jen si o něm něco přečtete nebo kouknete na video. Nebo vás samotné ta sranda potká a pak řešíte, jak z toho doprdele...

Robert McKee: Plánování postav

Robert McKee: Plánování postav

Otázka: Do jaké hloubky mám plánovat postavy před samotným psaním? Mám o nich dopředu vědět úplně všechno? Ne, samozřejmě, že ne, protože během psaní zjistíte spoustu dalších věcí. Máte nějaký koncept postavy, nějakou myšlenku komplexity a máte pravděpodobně nějakou...

Write For The King: Jak napsat koktání

Write For The King: Jak napsat koktání

Vetinari: „Chceš do arény oštěp a nebo meč?“ Mrakoplaš: „Me...me....me...me....“ Barva kouzel Když jsem pracovala na několika vedlejších postavách, rozhodla jsem se, že jedna bude koktat. Pak jsem musela přijít na to, jak napsat koktavého. Naštěstí pro mě mám...

Líbí se ti článek? Lajkni, sleduj, sdílej, ať ti nic neuteče.

Jestli ti dokonce nějak pomohl v psaní nebo tě přivedl na nějaké další myšlenky, zvaž podporu webu.

0 komentáøù

Pøidat komentáø

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *