Lidé se mě často ptají, jak být dobrým autorem. Krátká odpověď? Nevím. O něco delší odpověď? Nevím a nezajímá mě to.
Dobré psaní mě zajímá naprosto minimálně, místo toho se starám o efektivní psaní. Jaký je v tom rozdíl? Jeden záleží na názoru, a na tom druhém skutečně záleží.
Každý má svoji vlastní ideu, co to znamená být „dobrým“ autorem. Názory na kvalitu se liší, podle toho, koho se zrovna zeptáte, ale s efektivním psaním se dá hádat jen málo. To prostě dotáhne práci do konce – prostě a jednoduše.
Takže jak budete psát takovým způsobem, abyste efektivně předali své poselství? Nebo se jen snažíte o to být dobří?
Protože tohle lidi často mate, tady je sedm tipů pro efektivnější psaní, které můžete hnedka uvést do praxe:
Provozujte svoje řemeslo
Nemůžete dělat nic dobře, dokud jste to předtím nedělali blbě – a to začíná s praxí. Osobně doporučuji vyhradit si nějaký čas – i kdyby to mělo být jen 10 minut – a psát každý den. Nemůžete se zlepšit, když se toho ani nedotknete. Oddejte se procesu a výsledky vás určitě samotné překvapí.
Aplikuju tohle na blog a na další kousky, na kterých aktuálně pracuju a stanovil jsem si minimum 500 slov denně. Čím víc toho napíšu, tím víc se toho o psaní naučím – a tím víc si uvědomuju, že potřebuju cvičit.
Mluvení o psaní není psaní. Plánováním toho, že budete psát, se taky nezlepšíte. Jediný způsob, jak se zlepšit, je samotné konání.
Vyzvěte sebe sama
Pište o tématech, která vás zajímají a ve kterých se vyznáte, ale nezapomeňte se taky nořit do zcela nových vod. Čím víc si takhle rozšiřujete záběr, tím víc autorsky rostete.
Pointou tohohle kroku je nikdy nepodceňovat důležitost učení se. Sám se zkouším naučit něco nového každý den čtením knih a blogů, stejně jako posloucháním podcastů a audioknih.
Takže každý den se naučte něco nového. Já nerad chodím do postele, dokud neseberu aspoň střípek nějaké nové informace.
Buďte sami sebou
Nezkoušejte psát jako jiný autor. A když to děláte, dělejte to jen proto, abyste se naučili něčí techniku, kterou můžete adaptovat pro sebe.
Čeho chcete dosáhnout, je nalezení vlastního hlasu. A upřímně, to chce i vaše publikum. Pokud by chtěli Hemingwaye…no tak si přečtou Hemingwaye.
Najděte tedy hlavně svůj vlastní hlas.
S tímhle jsem sám nějakou dobu bojoval, ale už se to lepší. Jeden z postupů je číst si nahlas to, co jsem napsal, a když to nezní jako já, tak to přepíšu.
Nepište jako idioti
Naučte se základy gramatiky. Staňte se více způsoby učněm svého řemesla a pilujte ho.
Jak jednou napsal Hemingway, všichni jsme učni řemesla, které nikdo zcela neovládl. Pointou není dostat se do cíle, ale pořád to zkoušet. A zkoušet napsat to nejlepší, co umíme, je jediná cesta, kterou známe.
Začnete v malém
Většina wannabe autorů začne na špatném místě – zatouží napsat knihu. Nedělejte to. Je to na začátek příliš odvážné. Příliš snadno se vzdáte (nebo to poserete).
Začněte na malém prostoru s blogem nebo deníkem. Pak napište někde pár článků a pak začněte uvažovat nad knihou. Jak budete postupovat krok za krokem k vydávání, zjistíte, že vaše sebedůvěra roste, stejně jako vaše kompetentnost. Čím víc budete publikovat, tím víc se zlepšíte.
Nevzdávejte se
Pokud je psaní váš sen, zacházejte s ním vážně. Držte se ho i poté, co prvotní vášeň pomine, což se nejspíš stane. Pište denně. Houževnatost se vyplatí.
Víte, většinu dní ani psát nechci, ale nakonec k tomu stejně sednu. A stane se něco zvláštního: potkám se s Múzou a inspirace mě trefí, když to nejmíň čekám. Užiju si něco, čeho jsem se obával, protože jsem se oddal svému závazku jak profík, což znamená nikdy se nevzdat.
Což je ostatně rozdíl mezi amatérem a profesionálem.
Naučte se vaše kousky udat
Mnoho autorů počítá s tím, že napíšou hnedka něco úžasného a okamžitě je vydají – víte jak, prostě kouzlem. Ale než něco napíšete, naučte se oslovovat a nabízet. Naučte se jednat s vydavateli, časopisy nebo webovými portály.
Naučte se ptát a žádat. Budete to dělat ostatně celou svoji kariéru. Tak si na to radši zvykněte od začátku.
Dobrá žádost je krátká, přesvědčivá a s příslibem. Pokud se nenaučíte pro své psaní elementární marketing, budete přehlíženi, ať píšete sebelíp.
0 komentáøù