Utekl ze svého světa a procitl do intrik.

Zjisti víc

Jessica Brody: Autorské omyly – příběhy, na kterých nezáleží

Jaký byl důvod, že moje kniha byla odmítnuta více než stovkou literárních agentů? Odhalím vám největší chybu amatérských autorů a jak se jí vyhnout.

Když se podívám zpátky na 185 odmítacích dopisů, které jsem dostala od agentů, když jsem chtěla zastoupení pro mou první knihu, nacházím v tom jedno společné téma.

Většinou to vypadalo asi takhle: Výborný hlas, žádný příběh.

V té době jsem téhle kritice nerozuměla. Bylo ta jako „O čem to mluvíš? Je tady 300 stránek příběhu. Můžu si to vytisknout a postavit na stůl.“ Očividně jsem nerozuměla zpětné vazbě. Ale když jsem si sedla a naučila se strukturu příběhu a zápletky, konečně jsem pochopila, co tohle znamenalo. Problém byl, že jsem neměla příběh. Bylo to v tom, že jsem měla jen jeden.

Tohle je asi nejsilnější lekce, jakou jsem se o psaní naučila za posledních 12 let práce jako autorka a učení ostatních zápletce a příběhu. Každá postava v každém příběhu bez ohledu na formu nebo žánr nemá jen jednu cestu, ale dvě. Tu vnější a tu vnitřní. A musí spolu být komplexně propojeny.

Uvnitř a venku

Pro zjednodušení, externí cesta je ta, kterou postava v příběhu fyzicky podniká. Vnitřní je pak její osobnostní proměna, která je důsledkem téhle cesty. A je to právě vnitřní cesta, na kterou spousta autorů zapomíná, zanedbá ji nebo jí prostě nedopřeje dostatek péče. Jenže je to právě tahle cesta, která způsobí, že na vašem příběhu záleží.

Externí cesta je to, co se hrdinovi děje zvenku, jeho výprava za zakopaným pokladem, výprava na jinou planetu za ztracenou vesmírnou sondou nebo boj se zlou královnou, která zabila jeho bratra. Vnitřní cesta je to, co se hrdinovi děje po emoční stránce. Ty malé změny, které jsou po celou tu dobu odpalovány jako malé bomby. Nebo zkrátka vnitřní cesta za poselstvím, které mu příběh sděluje.

Několik příkladů

V Dívce ve Vlaku od Pauly Hawkins:

Vnější cesta je alkoholička, která pomůže vyřešit případ zmizení ženy.

Vnitřní cesta je, že problematická žena se postaví vnitřním démonům z minulosti.

Hladové hry od Suzanne Collins:

Vnější cesta: Dívka je nucena opustit svůj domov a bojovat na život a na smrt v aréně se 23 dalšími teenagery.

Vnitřní cesta: Dívka najde svou sílu postavit se zkorumpovanému Kapitolu a odmítne být jen dalším pěšákem v jejich hře.

Film Půlnoc v Paříži:

Vnější cesta:  Muž objeví způsob, jak cestovat časem do 20. let v Paříži.

Vnitřní cesta: Muž se naučí, jak čelit svým problémům v současnosti, místo aby jim unikal v minulosti.

Me Before You od Jojo Moyes:

Vnější cesta: Žena se začne starat o postiženého, do kterého se zamiluje.

Vnitřní cesta: Žena najde odvahu žít svůj vlastní život a ne pro ty ostatní.

Zdroj: JessicaBrody

Upozornění: Veškeré návody, tipy a rady ohledně psaní je na místě brát právě jako rady a tipy, nikoli neotřesitelnou pravdu vytesanou do kamene. Je možné je porušovat a mnoho úspěšných autorů to dělá. Prvním krokem k funkčnímu porušení pravidla je však jeho dobrá znalost aneb Naučte se pravidla, abyste věděli, jak je správně porušit;-)

Související články

Big Think: Kreativní proces Margaret Atwood

Big Think: Kreativní proces Margaret Atwood

Jak začínáte s prací na nové knize? Odkud vlastně ta kniha pochází? Lidé o tomhle přemýšleli určitě hodně dlouhou dobu. Jak vlastně začínáte? Jak se do toho dostanete? Řekla bych, že pokud nezjistíte, že se do tohohle dostáváte tak nějak spontánně, tak byste tuhle...

Líbí se ti článek? Lajkni / sleduj / sdílej, ať ti nic neuteče.

Jestli ti dokonce nějak pomohl v psaní nebo tě přivedl na nějaké další myšlenky, zvaž podporu webu.

0 komentáøù

Pøidat komentáø

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *