Co skrývá odlehlá osada kdesi v lesích Tamaralu?

Zjisti víc

 

VelocityWriting: J. K. Rowlingová a jejích 5 nejlepších psacích tipů

J. K. Rowlingová měla příběh, jaký všichni autoři milují. Byla matkou na podpoře, ale napsala knihu o Harry Potterovi a stala se dle Forbesu první milardářkou čistě psaním knih. Jak toho hergot dosáhla? Pojďme se podívat na některá její psací tajemství.

Autoři fikce Rowlingovou obdivují. Přišla odnikud a stala se jednou z nejčtenějších autorek současnosti. Všichni tedy chceme vědět pravidla, podle kterých postupuje. Mnohá z nich odhalila v článcích a rozhovorech a tady je pět, která vynikla.

Čtěte ostatní autory

„Dětem, které po mě chtějí rady, jak se stát autorem, říkám, aby co nejvíc četly. Jane Austenová poradila svému mladému kamarádovi to samé, takže jsem v dobré společnosti.“

Autor by měl vždy číst ostatní autory. Budete procházet fází, kdy budete ostatní autory imitovat. Je to naprosto v pořádku, protože je to také součástí procesu učení. Obecně tedy čteme pro pobavení, jako autoři ale čteme, abychom se něco naučili.

Knihy si plánujte do detailů

Všichni víme, že jsou tu dva typy autorů, zahrádkáři a architekti. Tedy ti, kteří mají jen mlhavou představu o knize a dopředu nemusí ani vědět, jak dopadne, a ti, kteří dopředu naplánují každičký detail. Rowlingová je plánovač. Podle zkazek naplánovala všech 7 knih naprosto do detailů, než vůbec začala. Tenhle plán dokonce obsahoval pozadí postav, které pak z příběhů odebrala.

Právě díky tomuto detailnímu plánu pro ni pak bylo velmi snadné je reálně napsat.

Vytvořte fascinující postavy

Není pochyb o tom, že v tomhle odvedla Rowlingová vynikající práci. Buďto je milujete, nebo nenávidíte, jen velmi zřídka je to něco mezi. V mysli čtenáře jsou tak perfektně zapsané, že je mnozí stále vnímají jako reálné lidi.

Mimochodem, právě její brilantní postavy jsou nejdůležitějším prvkem, který umožnil filmy a další atrakce. Postavy vytváří příběhy.

Doveďte čtenáře k tomu, aby vždycky chtěli víc

Tohle se skládá ze dvou částí. Tou první je neustálá přítomnost konfliktu. Existuje tu konflikt v každé scéně a i jeho vyřešení vede akorát k novému konfliktu.

Druhou složku tvoří strategické plánování a tempo vyprávění. Rowlingová nikdy neuvolňuje vývoj zápletky nebo vlastnosti postav v záplavě. Místo toho průběžně jen tak vytékají ven. Čtenáři tohle milují a drží je to v pozitivním smyslu na hranici.

Základ je v přepisování

Přepisování je základem. I když měla na začátku naprosto detailní osnovu včetně vlastností všech postav i scén, kde budou pracovat, stejně chápala důležitost postupného broušení vlastních slov.

Opět, zkazky tvrdí, že první kapitoly Harryho Pottera a Kamene mudrců přepsala 15krát. Bohužel mnoho dnešních autorů je toho názoru, že jejich první draft je dostatečně dobrý. Což ovšem podle těch autorů, kteří jsou skutečnými mistry řemesla, jednoduše není pravda. Vícenásobné drafty dělají lepší knihy.

Zkuste si jednu z těch knih nastudovat.

  • Udělejte si její osnovu, zvýrazněte si, jak se ve scénách projevují vlastnosti postav.
  • Napište si seznam konfliktů a sledujte, jak se jejich vyřešení změní v další překážky.
  • Všimněte si také jejího tempa.

Tímhle rozborem se můžete opravdu hodně naučit.

Ať vám to dobře píše.

Zdroj: VelocityWriting

Upozornění: Veškeré návody, tipy a rady ohledně psaní je na místě brát právě jako rady a tipy, nikoli neotřesitelnou pravdu vytesanou do kamene. Je možné je porušovat a mnoho úspěšných autorů to dělá. Prvním krokem k funkčnímu porušení pravidla je však jeho dobrá znalost aneb Naučte se pravidla, abyste věděli, jak je správně porušit;-)

Související články

Abbie Emmons: Jak napsat postavu s NEGATIVNÍM vývojovým obloukem?

Abbie Emmons: Jak napsat postavu s NEGATIVNÍM vývojovým obloukem?

Dneska se budeme bavit o negativním oblouku postavy. Přesněji řečeno, jak napsat negativní oblouk, který bude vaše čtenáře frustrovat v tom dobrém slova smyslu. A taky takový, který je po dočtení příběhu donutí k nějakému přemýšlení. A je to jednodušší, než si možná...

Přestaňte se vymlouvat, proč nepíšete

Přestaňte se vymlouvat, proč nepíšete

Už mnoho let poslouchám výmluvy autorů, proč vlastně nepíší. Mým úkolem jako učitele a mentora je snažit se je z této rutiny dostat. Mám tu i jeden vtipný pohled na problém spisovatelské hypochondrie a doufám, že vás to pobaví. Mami, je mi špatně Maminko, je mi špatně...

Líbí se ti článek? Lajkni / sleduj / sdílej, ať ti nic neuteče.

Jestli ti dokonce nějak pomohl v psaní nebo tě přivedl na nějaké další myšlenky, zvaž podporu webu.

0 komentáøù

Pøidat komentáø

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *