Dnes probereme tři kroky, které vám pomohou, aby vaše příběhy byly pro čtenáře mnohem zajímavější.
V kultovním seriálu Star Trek existuje hlavní směrnice: Žádné zasahování do sociálního vývoje planety.
Faktor nudy
Prakticky všichni existující autoři mají taky svou hlavní směrnici: Nebuďte nudní.
Čtenáři jsou ochotni odpustit vám hodně věcí, jako ploché postavy, chyby v zápletce či zásahy shůry pro vyřešení dějového záseku. Nikdy vám ale neodpustí to, když se u vašich příběhů budou nudit.
Jaké tři věci můžete udělat, abyste byli zajímavějším spisovatelem?
Snaha vyhýbat se uvíznutí v pasti nudných lidí nebo v nudných situacích je nám jako lidem vlastní. Vymlouváme se, abychom se dostali pryč od nudných lidí, a klikáme na ovladač, abychom přepnuli televizní kanály. Ale jako spisovatelé máme podivnou tendenci psát to, co chceme, a nudit lidi k smrti.
Nic to nedokazuje líp než statistiky čtenosti knih v Kindle.
Vezměte si třeba 50 odstínů šedé. Podle některých hodně žhavý román a populární román. Víte ale, že v průměru ho lidé přečtou jen 25,9 %, než se začnou nudit (nebo cokoli jiného) a přestanou číst?
Ani taková klasika, jako je Velký Gatsby, dnes lidi nepřiměje otáčet stránky. V průměru lidé přestanou poté, co přečetli jen 28,3 % této knihy.
Co s tím?
Ať už píšete cokoli, knihu, příspěvek na blogu nebo školní či obchodní zprávu, musíte čtenáře okamžitě zaujmout. Na lidskou mysl dnes útočí tisíce rušivých elementů. Vaším úkolem jako spisovatele je zaseknout ji jako rybu.
Háček – začněte zajímavě
Jak? Inu, nějakým zvláštním tvrzením, faktem nebo něčím, co je zaujme. Vtipem, statistikou či znepokojivou skutečností. Po dopsání se vraťte k prvnímu odstavci každé kapitoly a tento háček ještě dobruste. Udělejte vše pro to, abyste čtenáře přiměli k dalšímu pohybu.
Udice – pokračujte taky tak
Další věc, kterou udělejte je, že je navinete na udici. To se vám podaří, když budete mít pod kontrolou tempo příběhu. Jak v beletrii, tak v literatuře faktu chtějí lidé pokrok, nikoli prodlevy. Například autoři beletrie často začínají příběhy velmi pomalu.
Celé stránky tráví popisem postav, počasí, budov nebo krajiny. Odhalují vlastnosti postav a scénické prvky jako součást příběhu. Zapojte je místo pouhého nudného popisu do emocionálního či fyzického děje.
Dělení textu
Autoři literatury faktu a odborných rozdělují text na kousky, které lze snadno „sníst“ a strávit najednou. Čtenáři musí mít možnost podívat se na další stránky, kde spatří užitečné nadpisy a podnadpisy. Ty udrží jejich zájem pro věci budoucí – budou navíjet.
Když píšete literaturu faktu, neměli byste bez nadpisu nebo podnadpisu napsat více než zhruba 350 slov, abyste nenudili. Také chcete čtenáře vždycky poškádlit v souhrnu kapitoly. Dejte jim důvod, aby začali číst další kapitolu, kde je opět zaháčkujete už v prvním odstavci.
Vaším cílem jako spisovatele je udržet lidi v tom, že budou otáčet stránky. Toho dosáhnete zajímavými postavami, strukturou zápletky a samotných vět. Potřebujete proniknout do mysli čtenáře a dostat ho do stavu, kdy ho bude neustále zajímat, co se stane dál.
0 komentáøù