Tradičně založený rytíř svěří svému synovi úkol dědený v rodině po generace. Ale je ten úkol opravdu správný?

Zjisti víc

 

 

Ellen Brock: Jak ve vašem románu použít názvy kapitol

Ahoj, tady Ellen Brock a dneska se budeme bavit o titulech kapitol.

Neexistuje absolutně žádný důvod, proč byste je museli nebo nesměli používat. Několik autorů už se mě ptalo, jestli by je měli používat, jestli je v pořádku je použít. Je vždycky v pohodě je použít, ale neexistuje podmínky, za kterých by bylo nutné je použít. V základu je to tedy jen o vašem uvážení a autorské preferenci.

Existuje několik důvodů, proč byste je asi chtěli použít.

Dětské knihy

Pokud píšete dětskou knihu, asi se to bude hodit, protože v těch jsou kapitoly velmi běžné. Nicméně ani tady nejsou vyžadovány. Podle mě mohou názvy kapitol v dětských knihách udržet děti soustředěné, což je ostatně jedna ze jejich základních funkcí. Opět, není to nijak povinné, existují však okolnosti, za kterých to opravdu dává smysl.

Pocit nostalgie

Dalším důvodem může být snaha vytvořit určitou starou podobu a nostalgický pocit, protože názvy kapitol byly rozhodně častější v minulosti, než jsou dnes. Můžete tím tedy vyvolat pocit, že čtete mnohem starší knihu, podle toho, co a jak píšete.

Nelineární vyprávění

Třetím důvodem použití kapitol je skutečnost, že se váš příběh neodehrává lineárně. Pokud jsou totiž kapitoly číslované, vyvolávají pocit nějaké chronologie nebo celkového pořadí. Tedy že se události dějí nějak za sebou. Proto se někdy hodí vyhnout se číslům a použít místo toho slovní názvy. V nelineárních příbězích to vidíte celkem často, ale opět, není to vyžadováno. Hlavně v příbězích, kde se hodně skáče v místech a čase, to dává smysl.

Zvýšení napětí

Jednou z věcí, které se dá skrze název kapitoly dosáhnout, je zvýšení napětí stran následujícího děje. Dobrým příkladem je The Secret Garden od Frances Hodgson Burnett. Jedna z kapitol se jmenuje pláč v koridoru. To navozuje otázku, kdo tam pláče a dává velmi tajemný pocit, takže je čtenář vzrušen z toho, co dalšího se doví.

Tudíž ještě předtím, než si přečtou první větu nebo odstavec, uvidí název kapitoly a jsou zaujatí. Pokračují tedy ve čtení, i když to třeba chtěli původně odložit.

Dalším dobrým příkladem této techniky je Geek Love od Katherine Dunn. Často používá názvy kapitol, které čtenář zaujmou a vyvolají v něm touhu vědět, co bude dál. Například kapitola 3: Roztavení. Noření se do čajových šálků z 13. patra a další vzrušující zkušenosti. Kapitola 13: Krevní pařezy a další změny.

Tyto názvy v nás vyvolají zájem o to, co se v kapitole stane, vyvolávají hodně otázek, což vede čtenáře dál.

Příslib zajímavého vývoje

Názvy mohou čtenáře také vtáhnout příslibem obsahu kapitoly. Je to poměrně přímá cesta, která neřekne moc, ale i tak vyvolá ve čtenáři zaujetí. V knize Half Magic od Edwarda Eagera se prvních několik kapitol jmenuje Jak to začalo, Co se stalo jejich matce, Co se stalo Markovi a Co se stalo Katherine.

Jde o velmi jednoduché názvy, ale způsobí, že čtenář bude dumat, co se vlastně těm postavám stalo. I když jde o velmi jednoduchý háček a je použit opakovaně, příslib zajímavého děje vzruší čtenáře natolik, že bude číst dál.

Dalším výborným příkladem je Pipi Punčochatá od Astrid Lingren. Čtvrtá kapitola se tu jednoduše jmenuje Pipi jde do školy. Ačkoli to není nijak objevná skutečnost, funguje perfektně. Čtenář už totiž ví, kdo Pipi je, jaká je její osobnost, takže se pravděpodobně ve škole budou dít nějaké divoké a vtipné věci. To všechno spoléhá na skutečnost, že čtenář četl předchozí děj a ví, co od postavy rámcově čekat.

Příslib informací

Titul kapitoly může být také použit ke střípku informace, která čtenáře dále navnadí. Dobrým příkladem tohoto použití je Příšerně nahlas a k nevíře blízko od Jonathana Safrana. Je tu hned několik kapitol nazvaných Proč nejsem tam, kde jsi ty a každá z nich dává pár informací. A i když se opakují stejné názvy, čtenář už chce vědět ty dodatečné informace.

Ještě jeden dobrý příklad, kniha The Thing about Jellyfish. Je tu kapitola, která se jmenuje Jak poslat zprávu. Na základě čtenářovy znalostí předchozího děje to bude velmi vzrušující kapitola, protože obě hlavní postavy si slíbily, pokud se jedna z nich začne chovat hnusně. A několikrát je naznačeno, že právě tahle zpráva bude vyslána.

Takže tady se konečně máme dovědět, jak se to konkrétně odehraje. Je tu tedy pocit nějaké odplaty a toho, že se konečně dovíme něco navíc.

Závěr

Je totálně na vás, jestli názvy kapitol nebo jejich nějaké uvození chcete nebo nechcete použít a tohle rozhodně nebyl vyčerpávající seznam technik. Jen jsem vás chtěla trochu ukázat, jakou roli nebo role může ten název plnit.

Zdroj: EllenBrock

Upozornění: Veškeré návody, tipy a rady ohledně psaní je na místě brát právě jako rady a tipy, nikoli neotřesitelnou pravdu vytesanou do kamene. Je možné je porušovat a mnoho úspěšných autorů to dělá. Prvním krokem k funkčnímu porušení pravidla je však jeho dobrá znalost aneb Naučte se pravidla, abyste věděli, jak je správně porušit;-)

Související články

Jenna Moreci: 10 nejlepších tipů pro psaní prvních draftů

Jenna Moreci: 10 nejlepších tipů pro psaní prvních draftů

Ahóóój všichni! Dneska budem rozebírat něco, co zajímá VŠECHNY autory a to je jak napsat první draft. První verze, známý taky jako hrubá, je přesně to, jak to zní. Je to úplně první psaná verze vašeho příběhu. HODNĚ lidí zápasí právě s touto verzí, a to tak moc, že se...

Brandon Sanderson: Q&A: Proč vycházejí knihy, které nenávidíte?

Brandon Sanderson: Q&A: Proč vycházejí knihy, které nenávidíte?

Otázka: Někdy je vydána kniha, kterou by jeden jasně označil za špatnou. Pokud jsou měřítka pro vydávání tak vysoko, jak se to může stát? Někomu jinému se opravdu líbila. Jedna z věcí, nad kterou musíte jako autor začít přemýšlet, je přestat o knihách přemýšlet jako o...

Líbí se ti článek? Lajkni / sleduj / sdílej, ať ti nic neuteče.

Jestli ti dokonce nějak pomohl v psaní nebo tě přivedl na nějaké další myšlenky, zvaž podporu webu.

0 komentáøù

Pøidat komentáø

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *