Ahoj všichni. Fráze, která se v psací komunitě vyskytuje zatraceně hodně je „zmáknout to“. „Chci to zmáknout jako skutečný autor.“ Je to krásný sentiment, ale nedává to vlastně moc smysl. Každý máme vlastní definici toho, co zmáknutí znamená pro každého. Osobně mám pocit, že jsem to zmákla, když jsem byla schopná uživit sama sebe jen z psaní.
Statusy bestselleru a ocenění se s tímhle mohou spojit, ale nakonec „zmáknutí“ opravdu závisí na tom, koho se ptáte. Na druhé straně „nezmáknutí“ je relativní standard bez ohledu na to, s kým mluvíte. Když jste to nezmákli, znamená to jedinou věc: ty vaše zatracený knihy si nikdo nekupuje.
Bohužel se jedná o stav, ve kterém se najde většina autorů, a právě o tomhle budeme dneska mluvit. Než začneme, chci rychle poděkovat Audible za sponzoring dnešního videa. Audible zahrnuje nesrovnatelnou kolekci audioknih v tuně žánrů jako romantika, detektivky, fantasy a tak dále. Mají také Audible originals, které zahrnují exlusivní audio tituly vytvořené oceněnými vypravěči v oblasti divadla, žurnalistiky, literatury a dalších.
Členství zahrnuje jednu audioknihu zdarma měsíčně plus 30% slevu z běžných cen audioknih, navíc je to šíleně pohodlný, protože můžete poslouchat na telefonu, když něco děláte nebo uklízíte nebo cokoli dalšího. Jestli vás to zaujalo, slyšela jsem, že je tam výborná temná romantická fantasy, jak že se to jmenovalo? A jo, Saviors Champions. Můžete vsadit trenky, že právě tohle poslouchám zrovna teď.
Ještě lépe, můžete si poslechnout první audioknihu zdarma navštívením audible.com/JennaMorecci nebo textovkou na 500 500 všechny informace jsou dole, ale nejdřív tu máme seznam deseti byznysových chyb, kterým se musíme prokousat.
Takže TOP deset důvodů, proč jste to jako autoři podělali, a co je podstatnější, jak to napravit. Jen pro pořádek, nemluvím o očividných chybách jako nenajmout si profesionálního grafika nebo nenajmout profesionálního editora nebo neudělat vůbec žádný marketing. Je tu spousta autorů, kteří učiní všechny tyhle kroky a pořád nemají z psaní ani dolar. Pokud jste vytvořili svůj produkt a vyladili ho profesionálně, jak jen šlo, a stejně to nejde, sdělím vám nejspíš proč to tak je.
Doufejme, že se dají věci ještě vrátit do správných kolejí.
Bod první: Spoléhali jste se příliš na „psaní pro trh“
Psaní pro trh je častá taktika, kdy si autoři dodají odvahu k psaní skrze něco, co je zrovna populární v jejich žánru s úmyslem vydělat rychle peníze. Další méně lichotivý termín pro tohle je prohánění trendů. Psaní pro trh se projevilo jako úspěšné pro hodně autorů, ale hrozně to závisí na vašich cílech. Pokud vám vyhovuje produkovat tunu knih ve vysoké rychlosti po neurčité časové období, pak vám psaní pro trh může fungovat.
Nicméně hodně autorů míří k udržitelné kariéře a věrnému publiku. A psaní pro trh do téhle rovnice úplně nezapadá. Prohánět trendy se moc neslučuje s budováním něčeho zapamatovatelného, protože vytváříte něco, co je zaměnitelné s čímkoli dalším v žánru. Pokud chcete video zaměřené jen na psaní pro trh a jeho pro a proti, dejte mi vědět v komentářích.
Bod druhý: Naprosto vás nezajímá, co čtenáři chtějí
I když psaní pro trh není udržitelné, neznamená to, že kompletně ignorujete preference čtenářů. Nakonec právě oni kupují vaše knihy. Nemusíte prohánět trendy, ale měli byste mít povědomí o vašem publiku a jeho touhách. A je naprosto proveditelné, že napíšete příběh, který opravdu chcete a současně berete v úvahu cílové publikum.
Řekněme například, že máte dva koncepty, které zvažujete. Fantasy a dystopii. Pak se podíváte na vaše čtenáře a dojde vám, že doprdele dystopie už nikoho nebere a lidi jí mají v této hypotetické situaci dost, zatímco fantasy zažívá obrodu. Tohle je ideální příležitost, kdy zpracujete fantasy a dystopii někam uklidíte.
Bod třetí: Jste kompletně uzavřeni před zpětnou vazbou
Existuje hodně autorů, kteří spoléhají s každou knihou na ty tři stejné betačtenáře a pak se diví, proč jejich knihy nikdo nečte. Tři bety vám to nevyřeší. Celá pointa zpětné vazby před publikací, že dosáhente nejlepšího možného stavu vaší práce. Znám hodně autorů, kteří používají proces betování jen jako podrbání na zádech. Jenže jestli se chcete zlepšit v řemesle, potřebujete se otevříř právě zpětné vazbě, což znamená slyšet věci, které slyšet nechcete, ještě než kniha vyjde, a poučit se z nich. Nikdo z nás není na konci cesty, všichni pořád rosteme.
Bod čtvrtý: Nemáte strategii
Jediná nejvíce časožravá část vydání knihy je vytvoření důkladné marketingové strategie. Podobně ten krok, který většina autorů zanedbává, je vytvoření propracované marketingové strategie. Myslíte si, že Apple vypustí nový produkt jen tak? Myslíte, že kapela vydá nová alba bez nějakého obchodního modelu?
Vydání knihy je něco, co potřebujete naplánovat a správné vydání knihy provést do posledního minutového detailu. Pro vydání Saviors Championa jsem plánovala svou aktivitu na sociálních sítích doslova den za dnem. Čtenářstvo se neobjeví přes noc a bez námahy. Potřebujete plán, abyste dosáhli na správné lidi správným způsobem.
Bod pátý: Nepoučíte se z čísel
Některé marketingové strategie nefungují. Tečka. Nemusí to dávat smysl, může to fungovat pro milion dalších autorů, ale pokud to nefunguje vám, dejte to stranou. Dávejte pozor na čísla, analyzujte vaše kanály a prodeje. Příliš mnoho autorů lpí na strategiích, které jsou široce přijímané, i když jim nefungovaly, místo aby se poučili z výsledků a změnili přístup.
Reklama na Facebooku funguje spoustě autorů, ale i když jsem to zkoušela několikrát, tak mi nezabírala. Když jsem analyzovala výsledky, došlo mi, že cílová skupina mojí knihy nepoužívala Facebook. Znamená to, že je to špatná strategie? Jistěže ne, jen to není strategie pro mě.
Bod šestý: Vaše ego je k prdu
Všichni jsme viděli ta virální vlákna, kde blb žijící v bludech poučuje literárního agenta, protože nepochopil hloubku jeho geniality. Jakto, že nepozná příštího Velkého Amerického Romanopisce. Jeho Scapule Erotica je nadčasová. Tohle je obvykle stejná osoba, která se hádá na Goodreads a píše novely o 500 tisících slovech, protože každá slabika, kterou vytvoří, je brilantní. A ne, nikdo tohohle kreténa nemá rád. Když se chováte jak vůl, získáte špatnou pověst fakt rychle. Lidi s vámi nebudou spolupracovat, nebudou vás chtít propagovat a samozřejmě si od vás nic nekoupí. Je fakt těžké pak něco zmáknout, když je vaše jméno synonymem netopýřího hovna.
Bod sedmý: Vaše obálka je mizerná
Vaše obálka je jedním z největších marketingových nástrojů. Dává vaším čtenářům nahlédnout do toho, co dostanou. Takže nejen, že obálka potřebuje být krásná a profesionální, taky potřebuje přesně reflektovat obsah vaší knihy. Pokud píšete horor, obálka by měla být vážná. Když píšete erotiku, měla by být sexy a nezapomínejme na kategorie.
Young adult fantasy bude asi vypadat trochu jinak než fantasy pro dospělé, protože se zaměřuje na jiné publikum. A pokud si nejste jistí, jak přesně reflektovat obsah knihy, podívejte se na další obálky ze stejného žánru, hlavně na ty úspěšné. Výlet do knihkupectví nebo projetí Amazonu se vám může fakt vyplatit, což mě přivádí k bodu osmému.
Bos osmý: Nikdy jste nestudovali trh
Co dělají ostatní autoři a co jim funguje? Nemluvím o prohánění trendů, mluvím o promočních akcích a událostech. Jak autoři dostávají své jméno ke čtenářům? Jak prodávají tolik výtisků? Nevěděla jsem třeba, že předprodeje jsou tak populární, dokud jsem si neprozkoumala trh. A můžu upřímně říct, že aspoň polovina úspěchu mojí poslední vydané knihy stojí na této praxi.
Neumím říct, kolik autorů totálně přeskočí krok pouhého průzkumu populárních marketingových taktik a pak dumají, proč se ta jejich věc neprodává. Koukali jste se, co funguje ostatním autorům? Ne, to jsem jako měla? Ani ne, jen pokud chceš být tak úspěšná jako oni, o nic nejde.
Bod devátý: Vyprávíte špatný příběh
Tohle je problém mnoha autorů a z mnoha důvodů. Možná píšete špatný příběh, protože moc spoléháte na psaní pro trh. Vybrali jste si příběh podle toho, co bylo populární, místo toho, co vás opravdu zajímá. Třeba píšete špatný příběh, protože jste udělali to, co se od vás očekávalo. Jste vědec, tak píšete science fiction, i když vás víc zajímá historická romance.
Zaujetí je znatelné. Pokud je vám vnitřně obsah vaší práce ukradený, čtenáři to poznají. Podobně může nedostatek zájmu ovlivnit kvalitu práce, protože spokojení autoři do svého projektu investují mnohem víc. Možná jste to dosud nedali, protože vaše psaní prostě není tak daleko, jak je potřeba. To se může dít i z toho důvodu, že nepíšete to, co potřebujete psát.