Co pomůže starému kostlivci od bolestí hlavy?

Zjisti víc

 

Chris Fox: 5 tipů, jak vyhrát NaNoWriMo

Dobré ráno, jsem Chris Fox a dneska budeme probírat pět tipů, které vám pomohu vyhrát NaNoWriMo.

Psací svatyně

První tip je vytvořit si psací svatyni. Tohle je posvátné místo, kde se můžete psaní opravdu věnovat, které je kompletně bez rušivých prvků. Cílem je dostat se do stavu flow. Těm neobeznámeným se stavem flow, jde o rozpoložení, kdy prostě bez problémů tvoříte. V případě autorů prostě jen klademe slova a ani nad tím nepřemýšlíme, scéna z nás prostě jen tryská a znáte to – najednou je dvacet minut pryč a jen si říkáme: “Tohle je nejlepší kapitola, co jsem kdy napsal.”

Psací svatyně je něco, co flow stav umožňuje. Abyste toho docílili, musíte blokovat veškerá vnější rozptýlení. To znamená dojít si předem na záchod nebo si předem donést sklenici vody. Ujistěte se, že máte vypnutou Wi-Fi, vypnutý telefon, že se nekoukáte každou chvíli na mail. Všechny tyhle malé věci, které normálně děláte, mohou přerušit právě flow psaní. Takže jediné, co opravdu zbývá, jste vy, klávesnice a slova.

A když tohle děláte konzistentně ve vaší psací svatyni, tak zjistíte, že se do flow dostáváte velmi rychle a produkujete mnohem víc slov než předtím.

Vědomí psaného

Tip druhý je vědět, co budete psát, než si sednete k psaní. Třeba pro mě tohle znamená, že si napíšu odstavec o každé scéně, než ji skutečně začnu psát. Takže vím, že následující hodinu budu zpracovávat tři scény a ujistím se, že ty tři scény jsou opravdu dobře zpracovány. Tohle jsem udělal předem, obvykle předchozí večer, než jdu spát. Takže o tomhle tak nějak sním, strávím nějaký čas s projektorem ve své hlavě, takže mám lepší přehled o tom, co se stane v těch scénách.

A rozdíl mezi tím, že jen nečinně sedím a snažím se vyplodit nějaká slova a tím, že vím, co chci napsat, je astronomický. Napíšu tolik slov, když mám lepší představu toho, co budu psát. Není nic špatného na objevovacím psaní, pokud si chcete sednout a jen datlovat něco z nuly. Riskujete ale, že některé dny nemusíte vědět co, pravda? A pokud každý den víte, co psát, tak je mnohem jistější, že budete schopni ta slova vyplodit.

Psací sprinty

Tip třetí Pište ve sprintech. O tomhle jsem mluvil v souvislosti s délkou v knize 5000 slov za hodinu, která je k dispozici na Chris Fox, pokud se chcete mrknout. Ale co kniha vysvětluje, je, že pokud píšete na čas, zjistíte, že toho napíšete mnohem víc. Takže já to dělám tak, že si nastavím časovač a tyto dny nastavuju časovač na 20 minut a po těch 20 minut píšu. Jen píšu, hodiny tikají, vidím je ubíhat a můj cíl je napsat tolik slov, kolik zvládnu.

Na konci toho sprintu si zakážu vracet se a korigovat. Nesedím tam a nedumám nad žádným slovem nebo větou. Datluju tolik slov, kolik jen jde a takhle píšu tolik slov, kolik píšu. Takže to zkuste, začněte s jednoduchým 5ti minutovým sprintem, nastavte si hodiny na 5 minut. Když časovač spustí, pište tak rychle, jak umíte po dobu těch 5ti minut. A když je to hotovo, tak se jen mrkněte na výsledek. Asi několik odstavců, možná několik set slov.

Tak rychle na rozdíl od zírání na prázdnou stránku, jak to dopadne tak často, když nepíšu ve Sprintu.

Vypnout vnitřního kritika

Tip čtvrtý souvisí s tipem třetím. Tip čtvrtý je vypnout si vnitřního kritika a to je nejtěžší věc myslím pro většinu autorů. Píšete naplno a píšete ve Sprintech, část vašeho mozku říká, že takhle přece nemůže vzniknout dobrý text, při té rychlosti. A to naprosto není pravda. Většinu toho vám diktuje vaše podvědomí, takže něco z toho nejlepšího přijde velmi rychle.

Dokončíte kapitolu, která bude nejlepší, jakou jste kdy napsali, a zřejmě ji napíšete rychleji než cokoli jiného, co jste kdy napsali. Takže když děláte psací sprinty, když jste ve vaší psací svatyni, váš vnitřní kritik je vypnutý, nesoudíte ani slovo toho, co jste napsali – tohle může být nejhorší blábol, který jste kdy vytvořili. Jenže vám jde teď o kvantitu.

Později bude spousta času na editaci téhle knihy a prosím, všichni si pamatujte, že první verze je vždycky hrozná kravina. Takhle to prostě funguje. Potřebujete pustit ven ta špatná slova, aby byl prostor pro ta dobrá. A některá z těch dobrých přijdou z překvapivých míst. Takže vypněte svého kritika, neposlouchejte ten hlas, co vám říká, že to nemůžete zvládnout. Tak jsou vaše slova hrozná, koho to zajímá?

Pokud jsou hrozná v téhle fázi, jediné, co potřebujete, je vyplodit jich takhle 50 000 během tohohle měsíce.

Momentum

Pátý tip je spád (momentum) a tohle rozhoduje o vaší výhře nebo prohře NaNoWriMo. Můžete mít nějaké super dny, ale jestli píšete jen jednou za tři dny, tak se nedostanete na potřebnou kvantitu slov, která potřebujete dostat ven. Takže je důležité, abyste udržovali spád, což znamená být konzistentní.

Potřebujete si k tomu sednout každý den aspoň na několik sprintů. A znova, můžete udělat 5 minutový sprint, sednout si na 5 minut, napsat několik slov. Pokud zvládnete 300 slov za pět minut, to je 60 za minutu, což je celkem běžná rychlost psaní. A když uděláte pět těhle 5ti minutovek, tak máte ten den hotovo a zmákli jste to za půl hodiny.

Takže možná jste trochu pomalejší, možná jste trochu rychlejší, ale rozhodně můžete psaní zvládnout, když se ujistíte, že si konzistentně sednete každý jednotlivý den. A když jeden den vynecháte, tak je to v pohodě, vrátíte se k tomu a udržíte ten spád. Udržte si spád, nenechte se rozhodit chybou, nedovolte si výmluvy a dostaňte svůj zadek na židli. Protože na konci měsíce se chcete podívat sami na sebe a říct si: “Jsem autor, dokončil jsem to, vyhrál jsem National Novel Writing Month:-)

Zdroj: ChrisFox

Upozornění: Veškeré návody, tipy a rady ohledně psaní je na místě brát právě jako rady a tipy, nikoli neotřesitelnou pravdu vytesanou do kamene. Je možné je porušovat a mnoho úspěšných autorů to dělá. Prvním krokem k funkčnímu porušení pravidla je však jeho dobrá znalost aneb Naučte se pravidla, abyste věděli, jak je správně porušit;-)

Související články

RobertMcKee: Jak napsat opravdu přirozený dialog?

RobertMcKee: Jak napsat opravdu přirozený dialog?

Otázka: Jak mohu dosáhnout toho, aby dialog vypadal naprosto přirozeně? Expozice versus podtext Když dialogy působí nepřirozeně, je to většinou proto, že se do něj snažíte navázat expozici. To, více než jakákoli další příčina, vytváří pocit umělosti. Když postavy...

Líbí se ti článek? Lajkni / sleduj / sdílej, ať ti nic neuteče.

Jestli ti dokonce nějak pomohl v psaní nebo tě přivedl na nějaké další myšlenky, zvaž podporu webu.

0 komentáøù

Pøidat komentáø

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *