Otázka: Někdy je vydána kniha, kterou by jeden jasně označil za špatnou. Pokud jsou měřítka pro vydávání tak vysoko, jak se to může stát?
Někomu jinému se opravdu líbila. Jedna z věcí, nad kterou musíte jako autor začít přemýšlet, je přestat o knihách přemýšlet jako o dobrých nebo špatných. Položte si spíš otázku kdo je cílové publikum téhle knihy? A jak dobře plní požadavky právě tohoto publika?
Dám vám stran tohohle jeden slavný příklad. Slavný příklad knihy, kterou bychom označili jako špatnou. V 90. letech probíhal obrovský boom vydávání fantasy. Prakticky ho spustil Robert Jordan, hodně s tím měl co dělat také Tad Williams.
Přišel boom lidí, kteří kupovali fantasy romány v pevné vazbě, což se předtím nedělo. Stalo se to, že hodně lidí, kteří normálně četli fantasy, která byla ve srovnání s dalšími žánry celkem nová – když se podíváte na Tolkiena a C.S. Lewise, kde o poměrně moderní záležitosti -, měli najednou větší příjem a mohli si koupit krásné pevné vazby.
Právě to během 80. a 90. let stálo za vydáváním mnoha knih. Ebooky jsou moderní revoluce, ale pevné vazby vydělávají peníze. Lidé kupovali pevné vazby a nastala zlatá horečka po fantasy. Fantasy zlatá horečka 90. let, kdy jedním z velkých úspěchů byl Terry Goodkind. Terry Goodkind napsal První čarodějovo pravidlo, což byla nová kniha s velkým potenciálem.
Přišlo to hned poté, co se etabloval Robert Jordan a Martin zrovna vydal úplně první díl Písně ledu a ohně. Stejně tak Robin Hobb. Těch jmen bylo najednou opravdu hodně. Stejně tak tu byl výborný agent Russ Galen, který nabízel všechny možné knihy, které byly pod 10 dolarů. Což byla v té době neslýchaná částka.
Tím pádem začali editoři pátrat po věcech podobných Jordanovi, Goodkindovi a dalším. A kvalita, která se tam objevovala, nemusela být tak vysoká. V některých případech to mohlo být opravdu dobré. S tím se taky pojilo velké investování do knihy, ze které se stal bestseller. Nakladatelé tak pracovali systémem, že měli několik trháků (tenpole), což se děje i ve filmovém průmyslu.
Stala se nějaká velká věc a řekli si „potřebujeme několik takových“. Takže se vypravili ven a všechny je koupili. Je tu také slavná kniha Pátá čarodějka, teď si nepamatuju autora, ale to byla úplně ta samá věc.
Goodkind nečetl příliš mnoho fantasy, tak nějak to udělal po svém. A tenhle autor četl jen Goodkinda. Udělal to také po svém a přišel s touhle knihou, která působila hodně goodkindovsky. Stejně tak byl ten příběh hrozně misogynní, hrozně používal deus ex machina, nefungoval ani moc dobře dohromady a šlo prostě ve většině ohledů o špatnou knihu.
Šlo však o to, že tou myšlenkou byli opravdu nadšeni a zaplatili za ní hodně peněz. Byla to velká aukce, kniha dostala nálepku epická fantasy roku, což bylo na obálce jako podtitul. Pak to zkusili normálně vydat. Je to slavné podobně jako případ Vodního světa ve filmu. Byla to prostě opravdu velká mizerie.
Můžete pak namítat, že lidi kvůli tomu byli super nadšení, nekoukali dostatečně na kvalitu. Někteří říkali, že to bylo dobré. Jiní se bránili modelu koupíte si teďka tohle, protože jsme vám to řekli.
Krom toho tam bylo hodně podivných misogynních věcí. Třeba Robert Jordan má velmi příjemné genderové věci, jako že muži užívající magii zešílí. A má to tam trochu obrácené, protože ženy jsou ve velení, protože magie u nich funguje. Udělal to ovšem velmi delikátně a velmi zajímavě.
A v Páté čarodějce, když ženy použijí magii, tak se stanou hrozně zlými a budou z nich lesbické dominy. Pokud použijí magii. Za tuto knihu zaplatili 6místnou částku. Ale máte z toho trochu pocit Roberta Jordana. Jenže pak si to přečtete a je tam sestra postavy, která se změní v totální sexem posedlou dominu a všechny zlé ženy se ho snaží znásilnit.
On pak představuje tu baštu dobra, že kdyby ženy nebyly hloupé a nezapletly se s magií, tak by byly v pohodě. Prostě to hrozně propadlo.
Tohle je jeden z důvodů, proč může být mizerná kniha vydána.
Nakladatel si prostě myslel, že cílí na konkrétní trh a skupinu, která chce určité téma. A oni si myslí, že je to dobrý věc zaplňující tyhle požadavky.
Další důvody, proč se takové věci dějí…můžete namítat, že některé z těch knih fungují. Ta kniha je hrozná, ale lidi ji milujou. To neznamená, že je špatná, jen to, že zasáhli potřebné publikum a vy do něj nepatříte.
A v těch ohledech je velký rozdíl, kterému potřebují autoři věnovat pozornost. A tohle najdete všude. Existují zkrátka určití autoři, které vůbec nemám rád, ale ostatní je milují. Nejspíš to nebude proto, že píšou mizerně, ale spíš proto, že je špatné pro mě.
0 komentáøù