Christopher Nolan je jedním z nejpopulárnějších režisérů na světě. Svých největších úspěchů ale dosáhl jako spisovatel. Jeho filmy jsou myšlenkové experimenty a trháky zároveň. Zajímalo mě, jak dokáže udržovat tuhle rovnováhu a myslím, že odpověď je jednoduchá – je fenomenální stran struktury příběhu.
Loni se o tuto rovnováhu pokusil i Batman VS Superman, jeho hlavním problémem je ale absence této struktury. Pokud jste se po celou dobu nudili, je to proto, že příběh nenavazuje scénu po scéně. Současně je jasné, že chce snímek prodat velké myšlenky. Nicméně je jen vypichuje prostřednictvím televizních debat, místo toho, aby se během příběhu zrodily.
Neexistuje tu spojitost mezi údajnými tématy filmu a činy konkrétních postav. Mějte to na paměti, zatímco se podíváme na film, který má dle mého názoru naprosto perfektní příběhovou strukturu: Batman Začíná.
Struktura příběhu a otázka rozhodnutí
Příběhová struktura je celá o tom, jak jsou scény organizovány do jednání a jak každé z nich posouvá příběh kupředu. Dobrá struktura příběhu vyvolá pocit, že vás něco žene kupředu ve vysokém tempu a cítíte se zapojeni. Krom toho – jak uvidíme – poskytuje také rámec, ve kterém může snímek rozebrat nějaké téma.
Ale v první řadě, co je to to jednání/akt? Je to jednotka příběhu, která končí, když se hrdina rozhodne tak, že to nelze zvrátit. Tohle rozhodnutí nastaví ráz dalšího aktu a většinou nějakým významným způsobem postavu změní. Existuje mýtus, že všechny příběhy mají strukturu ze tří aktů (o tom bude řeč jindy), ale prozatím se držme toho, že příběh může mít tolik aktů, kolik je potřeba.
4 jednání snímků
Batman Začíná má 4 akty, pročež si udělejme seznam:
- V prvním aktu trénuje Batman s Ra´s Al Ghulem a flashback nám ukazují klasický příběh počátků Batmana. Na jeho konci se Batman rozhodně nezabít a zradí tak Ligu stínů.
- V druhém aktu se Bruce vrací do Gothamu, připravuje se na dráhu Batmana, shromažďuje spojence a rozhoduje se odstranit zločineckého bosse Falconeho. Přesná polovina celého filmu je přerušena odhalením kostýmu.
- V třetím aktu Batman vyšetřuje zařízení na odpařování vody a několikrát se střetne se Scarecrowem. Riskuje také chycení, když se snaží zachránit lásku svého života.
- V závěru zjistí, že Liam Neeson je Ra´s, znova se k němu odmítne přidat a tadááá exploze.
Konflikty, kam se podíváš
Co dělá tento příběh vynikajícím scénářem je, že je plný konfliktů. Vnitřních konfliktů, vnějších konfliktů a konfliktů mezi morálně zavrženíhodnými postavami. Navíc je konflikt strukturován velmi propracovaným způsobem, takže drama se v každém aktu soustředí na jednu bitvu.
V tomto filmu má Bruce tři hlavní protivníky: Falconeho, Scarecrowa a Ra´s Al Ghula. John Truby tomuhle ve své knize The Anatomy of story“ říká „opozice čtyř rohů“. Základní myšlenkou je to, že pokud máte 4 postavy, které jsou si navzájem opozicí, váš příběh se v zásadě píše sám. Pokud je příběh jen prostou bitvou mezi dobrem a zlem, tak vám konflikt poměrně rychle vyprchá.
Za přítomnosti vícero úrovní konfliktu má ale vypravěč vždycky exponenciálně větší množství možností, které může prozkoumat.
V Batman Začíná je Scarecrow často v konfliktu s Falconem, zatímco se oba bojí Ra´s Al Ghula.
Falcone: „Je na cestě do Gothamu?“
Crane: „Ano.“
Konflikt nejen postav, ale i myšlenek
Klíčem k opozici čtyř rohů ale není jen počet postav, které jsou si navzájem protivníky, ale i jejich hodnoty jsou v protikladu. A kdykoli se střetnou právě postavy s odlišnými hodnotami, nelze to vyložit jinak než jako část tématu. John Truby tomu říká morální spor, což je vynikající způsob, jak to popsat.
Ostatně ve většině příběhů je jádrem právě spor o to, co je morální. Co je vlastně hlavním tématem filmu Batman Začíná?
Alfred: „Proč netopýři, pane Wayne?“
Bruce: „Netopýři mě děsili.“
Falcone: „To je síla strachu.“
Bruce: „Je čas, abych se o to podělil s mým nepřáteli.“
Thomas: „Bruci, neboj se.“
Ano, je to strach.
Odlišné strachy a cíle
Není to ale jen o tom, že postavy o strachu mluví prakticky furt, stejně jako postavy Batmana V Supermana tlachají neustále o moci. Každá ze 4 postav k němu má totiž nějaký velmi specifický vztah. Mají jiné důvody pro používání strachu a používají ho proti jiným cílům
Dostat se do tohoto bodu a nechat postavy kontrastovat v tomto ohledu, je obrovský mezník. Máte tak vnitřní důvody pro konflikty mezi charaktery. Každý z nich má minimálně jeden důvod potlačit ostatní. Skutečná genialita ale vychází z toho, že je to použito k zamotání morálního sporu, coby paliva pro každé jednání příběhu.
Každé jednání je pak o jednom ze 4 políček této tabulky.
- První akt nastavuje všechno, v co Bruce Wayne věří.
- Ve druhém se postaví Falconemu a my se naučíme, že terorizovat lidi Gothamu pro osobní prospěch je špatné.
- Ve třetím aktu bojuje Batman se Scarecrowem. Poselství: Terorizovat kriminálníky pro osobní potěšení je špatné.
- V závěru: Terorizovat nevinné obyvatelé Gothamu, i z ušlechtilých důvodů, je špatné.
Tohle všechno upevňuje centrální téma postavy Batmana. Že strach má být použit proti zločincům, ale jen jako prevence budoucího zločinu. A naučíme se to v zásadě procesem postupné eliminace špatných modelů. Batmanova ideologie to jako jediná z nich přežije.
Jak tedy příběh správně strukturovat?
Neexistuje jedna správná cesta, jak příběh strukturovat. Existuje ale principy, které v 99 případech ze 100 příběh vylepší. Zahrnuje to postavy a jejich nezvratná rozhodnutí, která je znatelně změní. Také postavy, jejichž hodnoty jsou v protikladu nebo kontrastu, nejde jen o odlišné cíle.
Když se pak podíváte na Batman VS Supermana, uvidíte, proč se film tak vleče. Opravdu totiž nelze určit, kdy jeden z aktů končí a další začíná. Ale pokud bych to měl zkusit, řekl bych, že ten první trvá 2 hodiny a končí tehdy, když se Superman rozhodne s Batmanem bojovat. Třetí akt začíná, když Batman Supermana nezabije. To ale nechává tři akty, které jsou v celkové stopáži v brutálním nepoměru.
A i když to vypadá, že by tu taky mohla existovat ona rohová opozice, je to jen iluze, protože tři postavy by klidně mohly být jedna – Clark, Wayne, Luthor. Jsou jediní, kteří věří, že jsou morálně oprávněni používat násilí. Jejich konflikt pak prakticky nic neznamená, protože jejich hodnoty nejsou v protikladech.
Batman začíná je pravděpodobně nejkonvenčnějším filmem, jaký Christopher Nolan kdy vyrobil. Všechny jeho snímky mají perfektní strukturu a jsou velmi komplexní. V tomhle rozboru byl tedy rozebrán jen jeho nejméně komplikovaný snímek. Je ale užitečné vidět, jak pevná struktura dodává váhu a nuance jinak jednoduchým myšlenkám.
Batman V Superman by mohl pokládat větší filosofické otázky, ale Nolanův film na ně reálně odpovídá.
0 komentáøù