Splní dávný Poutník úkol a ochrání korunu?

Zjisti víc

 

Jak dostat do příběhu více konfliktu?

Možná právě teď nepotřebujete ve svém životě žádný další konflikt, ale váš příběh by ho potřebovat mohl. Dnes se s vámi podělím o pár tipů, jak poznat, kdy ho přidat, a jak to udělat.

Promluvme si o konfliktu

Všichni víme, že je nesmírně důležitý při psaní beletrie a literatury faktu. Konflikt je to, co roztáčí kola vyprávění, co brání čtenáři, aby to vzdal, protože mu příběh připadá příliš jednoduchý.

A přiznejme si, že taky zabraňuje tomu, aby váš příběh měl jenom půl stránky.

Byla jednou jedna dívka, která snila o tom, že se stane olympijskou skokankou o tyči. Naštěstí pro ni byly zkoušky tak jednoduché. Dostala se do týmu a vyhrála zlato. Konec.

(Chrápání.)

Zamyslete se nad tím, kolik miliard dolarů týdně vydělá zábavní průmysl jen na pouhých konfliktech, jako jsou reality show a televizní sportovní události. Myslíte si, že by si miliony lidí naladily televizi, aby se dívaly na basketbalistu, který sám na hřišti hází jeden trestný hod za druhým?

Potřebuje každá scéna konflikt?

Takže ano. Konflikt je pro upoutání pozornosti lidí klíčový. Ale musí být každá scéna nebo kapitola vašeho příběhu konfliktní? Odpověď zní: ANO, alespoň trochu. Určitě nechcete, aby každá scéna vašeho příběhu obsahovala masivní konflikt, který změní váš život a v němž svět visí na vlásku.

To by rychle omrzelo.

Co je vlastně konflikt?

Je třeba najít rovnováhu, protože úroveň konfliktu je přímo úměrná cíli scény. Aha, jasně. Zmínila jsem se, že každá scéna musí mít také nějaký cíl? No, má. Tak se do ní dostává konflikt. Protože co je konflikt, když ne něco, co stojí postavě v cestě k cíli?

Vaše hrdinka si chce promluvit s chlapcem svých snů. Co jí stojí v cestě?

Strach? Sebevědomí? Chlapcova drahá polovička? Dveře od skříňky před obličejem? Hle, konflikt!

Váš hrdina si chce udělat kousek toastu. Co mu stojí v cestě. Prázdný sáček od chleba? Výpadek elektřiny? Ochromující strach z toustovačů? Hele, konflikt!

Váš hrdina se chce vloupat do sídla největšího konkurenta své společnosti a ukrást přísně tajné dokumenty. Co mu stojí v cestě? Ochranka? Poplašný systém? Člověk zevnitř, který se nikdy neukázal? Svědomí? Konflikt…

Váš hrdina chce prostě jít na jídlo do restaurace, zacvičit si v posilovně a podívat se na film ve skutečném kině s ostatními lidmi. Co mu stojí v cestě? Určitě vám to už došlo…

Vidíte tedy, že jakmile stanovíte cíl scény, vložit konflikt už je snadné. Jakmile totiž určíte, co si váš hrdina nebo hlavní postava scény slibuje od toho, že bude mít úspěch, nejste omezeni tím, jaké zábavné vnější nebo vnitřní překážky mu postavíte do cesty.

I klidnější, emocionálnější scény v sobě mají závan konfliktu. Třeba srdečný rozhovor dvou nejlepších přátel může mít závan zášti, zrady, nedůvěry, žárlivosti, strachu ze ztráty. Zdánlivě obyčejný oběd s mámou může mít vlny úzkosti, vzpomínek na dětství, strachu z nesouhlasu, napětí kvůli nedávné hádce.

Nebo pokud ve scéně není přímý konflikt, hrdina se obává něčeho, co musí udělat v další scéně, a to je konflikt.

V podstatě platí, že čím těžší to hrdina má, tím snáze se za něj čtenář postaví. Čtenáři nechtějí číst o postavě, která to má snadné, protože kdo by měl takového člověka rád?

Život je plný konfliktů, někdy velkých, jindy malých. A protože fikce je jen přehnaná realita, tak směle do toho. Udělejte to těžké.

Konflikt. I když ho v každodenním životě nesnášíme, v příbězích ho milujeme.

Zdroj

Jaký typ konfliktu máš v příbězích nejraději?

Upozornění: Veškeré návody, tipy a rady ohledně psaní je na místě brát právě jako rady a tipy, nikoli neotřesitelnou pravdu vytesanou do kamene. Je možné je porušovat a mnoho úspěšných autorů to dělá. Prvním krokem k funkčnímu porušení pravidla je však jeho dobrá znalost aneb Naučte se pravidla, abyste věděli, jak je správně porušit;-)

Související články

Bookishpixie: Jak na zabíjení postav

Bookishpixie: Jak na zabíjení postav

Minule jsem mluvila o tom, jak psát souboje a někdo se naprosto vhodně zeptal, jak teda zabíjet postavy. A jakkoli morbidní ta otázka je, tak je...

3 škodlivé domněnky, které jako autor potřebujete překonat

3 škodlivé domněnky, které jako autor potřebujete překonat

„Všechny zdi, o které si hlavu rozbíjím, jsou v mé hlavě.“ Buddha Slyšeli jste někdy o konceptu omezujícího myšlení? Je to přesně to, jak to zní. Velmi často nás drží zpátky naše vlastní myšlenky, které nám vytváří mentální vězení a blokují nás. Takhle se sami...

Writer´s Relief: 4 způsoby, jak dokončit novelu

Writer´s Relief: 4 způsoby, jak dokončit novelu

Autoři začínají psát svůj příběh naplnění skvělými nápady a postavami, jen aby totálně vyprahli ještě předtím, než se dostanou na 50 000 slov. Tehdy se kolikrát zaseknou. Máme pro vás 4 nástroje, kterými můžete překonat zásek a vrátit se k tvoření toho, co bude snad...

Líbí se ti článek? Lajkni / sleduj / sdílej, ať ti nic neuteče.

Jestli ti dokonce nějak pomohl v psaní nebo tě přivedl na nějaké další myšlenky, zvaž podporu webu.

0 komentáøù

Pøidat komentáø

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *